info@econea.cz

226 633 542 (Po - Pá: 9 - 17 h)

Econea web 2.0 - Náš příběh

Kapitola 1 - Zážeh motorů a punkový vzlet

Kalendář ukazuje říjen 2012, je slunečný podzimní den a Pavel se jde proběhnout do Chuchelského háje. Prožívá období prázdna po tvrdém vyhoření v předchozím podnikání ve financích a jako obvykle přemítá. V čem se chce dál angažovat? Do čeho investovat energii, aby to bylo smysluplné? Aby tím pomohl zanechat svět v lepším stavu. Mezi stromy se prodíralo sluníčko a najednou to přišlo.

Vznikla idea jednoho místa, kde si lidé pořídí vše, co potřebují k udržitelnému a zdravému životnímu stylu. Kam se dostanou jen do hloubky prověření dodavatelé a nejčistší produkty. A kde lidé zároveň získají inspiraci k menším i větším změnám ve svém životě. Vznikla Econea

S nadšením se do projektu připojil Martin Mates. Vyhrnuli jsme rukávy a po roce intenzivních příprav jsme v prosinci 2013 spustili náš e-shop. V hlavě nám zněla písnička šampionů od Queenů a cítili jsme obrovskou euforii. Začali jsme mu říkat: “E-shop pro každodenní hrdiny”. Pro ty, kteří začínají u sebe. Nechtějí nutně hned změnit celý svět, ale chtějí změnit ten svůj. Po malých krocích, každý den.

A byl to jeden velký punk! Nikdy jsme v e-commerce nepodnikali, byznys plán jsme měli načmáraný na svačinovém ubrousku a netušili jsme, kam nás cesta zavede. Cítili jsme jen obrovské nadšení, flow a chuť k plnému nasazení.

dvě ucha na expu

Kapitola 2 - Pět let velké jízdy. Z garážovky k profesionalitě

Prvních pět let jsme neskutečně frčeli. Každý rok jsme zdvojnásobovali obrat a tak trochu za vším vláli. Jako když vám ujíždí vlak a vy se ho snažíte dohnat na odrážedle. :) Ohromně jsme se tím ale učili.

Tým 2016

Sortiment jsme rozšířili na několik tisíc produktů. Do českých luhů přivedli spoustu nových udržitelných značek a k maloobchodnímu prodeji přidali i velkoobchod. Do složení produktů jsme se zavrtávali čím dál hlouběji a laťku kvality výrobků jsme posouvali vysoko mezi mraky.  Díky tomu jsme se rozloučili s některými (i populárními) značkami - i za cenu snížení obratu. Potřebovali jsme být pravdiví sami před sebou i před našimi zákazníky.

Tým 2017

A bobtnal nám tým. Najímali jsme profíky a z malé garážovky u Pavla ve sklepě se stala (ne)standardní firma. Třikrát jsme stěhovali sklad - a pokaždé jsme měli pocit, že nový prostor nikdy nemůžeme zaplnit. A vždy jsme se mýlili. 

V roce 2017 nás oslovil Martin Rozhoň, andělský investor do “leaderů s dobrou karmou a projektů s vizí, která dává smysl”, jak sám říká. Cítili jsme mravenčení, jako kdysi v pubertě před prvním rande. Byla to pro nás obrovská pocta i příležitost a tak jsme si po několika měsících rozhovorů plácli. Martin pro nás měl spoustu inspirace i moudrosti. Poprvé jsme ušili pořádný byznys plán a zanořili se víc do čísel.

S pozvánkami do podcastů se roztrhl pytel, Jirka Rostecký s námi spáchal E-shop klub, psal o nás Forbes. Začali jsme se cítit tak trochu nesmrtelní. A pak to přišlo.

Forbes

Kapitola 3 - Krize. Vylítli jsme z tobogánu v zatáčce

Rok 2019 byl pro nás v lecčems zlomový. Náš růst začal zpomalovat, až se dočista zastavil. S tím jsme ve svém byznys plánu vůbec nepočítali, začali jsme se poprvé propadat do ztráty a byli jsme zmatení jako motýli za polárním kruhem.

Čím to bylo? Na trh vstoupili velcí hráči. Přišla větší profesionalizace a ekologické produkty si už lidé mohli kupovat i v běžných obchodech. Ztratili jsme tak naši výjimečnost a začalo přituhovat. 

A tak jsme skočili do ringu. Tentokrát jsme si k tomu pustili song z Rockyho, jak jinak. Začali jsme experimentovat, zkoušeli vše možné a hledali cesty. Prošli jsme temným obdobím nejasnosti a nevědění. To, co fungovalo a stačilo v minulosti, už neplatilo. Potřebovali jsme se posunout, zprofesionalizovat a updatovat. 

Začali jsme si uvědomovat, že svou původní vizi jsme vlastně už naplnili. Že jsme se už stali právě tím jedním místem, kde si kdokoliv může koupit vše, co potřebuje pro svůj zdravý a udržitelný život. Do detailu proklepnuté a v té nejlepší kvalitě. 

Přáli jsme si, aby se eko věci staly běžnou součástí nabídky na trhu. Aby byly široce dostupné. To se skutečně stalo a trvalo to jen několik let. Vnímáme, že jsme tomu svou ekobábovičkou na českém písečku notně přispěli. 

Kapitola 4 - Vymetání pavučin a firemní tetris

Dlouho v nás rezonovala myšlenka na Econea verzi 2.0. Začínali jsme si připouštět, že náš dosavadní způsob vedení firmy ve dvou přestal fungovat. Že rozdílnosti, ze kterých jsme v minulosti čerpali, se pro nás staly překážkou. Byli jsme pomalí, neflexibilní a ve finále v kompromisu. To, co jsme nikdy nechtěli. Nedařilo se nám roztáhnout křídla.

Rozhodli jsme se přijmout plnou zodpovědnost a vše od základu přeskládat. Začalo to, přirozeně, v nejvyšším vedení. A tak se Pavel v roce 2021 rozhodl odstoupit, z části z osobních důvodů. Nadále zůstal pouze spolumajitelem bez aktivního zapojení. Martin přebral kormidlo a do plachet vdechl novou energii, čerstvý přístup a tolik potřebnou změnu.

Na palubu jsme přibrali Martina Černohorského. Člověka, který nám byl v uplynulých letech důležitým průvodcem a mentorem. Stal se spolumajitelem a důležitou podporou pro Martina Matese i tým. Obměnili jsme i management a obrátili všechny kamínky. Zpochybnili jsme nezpochybnitelné a vymetli všechny pavučiny (žádný pavouček při tom nepřišel k újmě). Firma se zmenšila a v roce 2022 si s obecnou ekonomickou nejistotou prošla údolím smrti, aby se následně mohla odrazit ode dna.

Podařilo se nám ji přeskládat, oživit, vyčistit. Lifting dostala nejen na povrchu, ale především uvnitř. A tak po delší době hledíme do budoucnosti s nadějí.

Kapitola 5 - Econea 2.0. Když se splní sen, nezbývá než najít nový

Udržitelné produkty se stávají běžnou součástí životů. Hurá! Ve společnosti ale stále přetrvává jakási pachuť a přesvědčení, že šetrný způsob života člověka omezí. Že vyžaduje víc dřiny, nevoní a rozhodně není pohodlný. Tenhle stereotyp jsme se rozhodli poslat k šípku.

Chceme ekologii zbavit pocitu náročnosti, šedi a úsilí, která se s původní vizí “každodenního hrdinství” podvědomě pojila. Šetrný život jde dnes tak snadno! A my vám to ukážeme. Prim v tom všem bude hrát vypiplaný sortiment, který vás dokonale umazlí.

Tuhle kapitolu života naší milé Econey s námi ale opět píšete především vy, naši zákazníci. Za to vám ze srdce děkujeme. A neskutečně se těšíme. :)

 

Můj vymazlený košík (0)

Zatím se v košíku nic nenachází.

Vyberte zemi a měnu

Nelétáme ještě do celého světa jako čínské cvičky, ale doručujeme do Čech a na Slovensko.

Pokračovat