2 komentářů Přečtete za: 3 min

Nedostatek vitaminu D. Příznaky a co by měl každý vědět

Pandemie COVIDu-19 vytáhla na světlo světa jeden velice důležitý mikronutrient zásadní pro zdraví – vitamin D. Co je zač? Jak ho naše tělo získává? Jaké procesy v těle ovlivňuje? Kolik ho brát a brát ho vůbec? A jak souvisí se současnou situací? Na to všechno se podíváme. 

Co je vitamin D

Vitamin D se sice jmenuje vitamin, ale je to ve skutečnosti seco-steroid1, který je nezbytně důležitý pro normální fungování lidského těla. V článcích a publikacích je nejčastěji označován jako hormon. Vytváří se v kůži vystavené slunečnímu záření, nebo se získává z jídla nebo doplňků stravy. Proč je tak důležitý? 

Vitamin D v našem těle:

  • působí protizánětlivě a protivirově,
  • reguluje hladinu vápníku a fosfátů v krvi,
  • pomáhá správnému fungování hormonálního systému,
  • přispívá k ochraně kardiovaskulárního systému,
  • reguluje procesy nervového systému,
  • napomáhá prevenci vzniku vysokého tlaku,
  • působí preventivně proti vzniku těhotenské cukrovky a preeklampsie,
  • snižuje buněčný růst, který podporuje vznik rakoviny,
  • reguluje a řídí geny,
  • má obrovský vliv na plodnost,
  • přispívá ke zlepšení nálady.2 3 4

Pokud tedy nemáme dostatek vitaminu D v těle, může to ovlivnit fungování celého našeho těla i psychiky.

Existují dvě základní formy vitaminu D: vitamin D2 (ergokalciferol) a vitamín D3 (cholekalciferol). Někteří odborníci účinnosti vitaminu D2 v těle nepovažují za dostatečnou. Ačkoli odborné debaty nejsou u konce, většina vědců se přiklání k nadřazenosti vitaminu D3.

Nedostatek vitaminu D

Jeho nedostatek je spojovaný s autoimunitními onemocněními (např. roztroušená skleróza), osteoporózou, srdečními chorobami, neplodností, potraty, psychickými potížemi (zejména depresemi), obezitou, cukrovkou, nižší mentální výkonností, sníženou obranyschopností organismu a mnoha druhy rakoviny. Aktuálně se o něm nejvíce mluví i v souvislosti s onemocněním virem COVID-19. Některé vědecké studie totiž naznačují 5 6 7 8, že by vitamin D mohl přispívat ke snižování infekce.

Nedostatek vitaminu D – příznaky

Raným příznakem nedostatku vitaminu D je snížená hladina vápníku v krvi, která může vést až k úbytku nebo nedostatku vápníku v kostech. Pozdější a vzácnější známky mohou být křivice nebo osteomalacie, těžké deformity kostí, poškození svalového metabolismu a porucha respiračních funkcí. 9

Téměř 70 % dětí v USA nemá dostatek vitaminu D, což je vystavuje vyššímu riziku obezity, nižším hladinám dobrého cholesterolu a všem zdravotním rizikům a nemocem uvedeným výše.10 

Co obsahuje vitamin D

V čem je vitamin D

Vitamin D existuje i rostlinný

Bohaté zdroje na vitamin D jsou tučné ryby (treska, losos, sleď, makrela, sardinky), vejce, máslo, játra a některá další masa.11 12 Kde je vitamin D kromě živočišných produktů? Například v lišejníku, který přežívá v extrémních klimatických podmínkách, a proto si dokáže vytvořit zásoby vitaminu D. Právě z něj vyrábí rostlinný vitamin D značka Vegetology po konzultaci s odborníky z Univerzity ve Stirlingu. Je to doplněk stravy ve spreji nebo v tabletách. Uměle se vitamin D získává pomocí UV záření.13

 

Vitamin D – zdroj

Většina z nás pravděpodobně není vystavena dostatečnému slunečnímu zářeníDoktor funkční medicíny Mark Hyman uvádí, že i když tyto produkty pomáhají chránit před rakovinou kůže, údajně až z 97 % blokují produkci vitaminu D v našem těle.14 Největší nedostatek vitaminu D bývá v podzimních a zimních měsících, ale velká část Čechů může mít nedostatek vitaminu D dlouhodobě. Méně vitaminu D si totiž tělo tvoří spolu s přibývajícím věkem – průměrný sedmdesátiletý člověk vytváří pouze zhruba 25 % vitaminu D, které vytvoří tělo dvacetiletého člověka. Lidé s tmavší pletí také produkují méně vitaminu D. A velmi závažné nedostatky vitaminu D pozoroval doktor Hyman u lidí, kteří se kryjí před sluncem z kulturních nebo náboženských důvodů.15

95 % mých klientů má suboptimální hodnoty vitaminu D v krvi včetně těch žijících v Brazílii nebo Portugalsku. Nedostatek jsem viděla i u Čechů na konci léta.
Ing. Nikola Najmanová, specialistka na funkční výživu

Jak vybrat vitamin D

Jaké nejčastější otázky ohledně vitaminu D dostává specialistka na funkční výživu Ing. Nikola Najmanová16, která studovala principy funkční výživy a integrativního zdraví v USA a v Brazílii?

Je rozdíl mezi vitamin D v kapslích nebo kapalným?

Obojí má své specifické výhody. Důležité je složení kapiček nebo kapslí, aby bylo čisté a ideálně v olejové bázi pro lepší vstřebatelnost. Vitamin D je totiž rozpustný v tucích.

Vitamin D působí synergicky s vitaminem K2, vápníkem a hořčíkem (kromě dalších), a všechny tyto živiny musí být v rovnováze, aby suplementace neměla žádný negativní vliv.

Kolik vitaminu D brát?

Nezáleží na tom, kolik vitaminu D denně berete, ale na tom, jaká je vaše hladina vitaminu D v krvi. Proto si nechte vitamin D přeměřit. Můžete to udělat jako samoplátce, stojí to 500 – 1 500 Kč podle laboratoře. Je velká škoda, že většina lékařů se zdráhá nebo nemůže preventivně například jednou za rok vitamin D přeměřit. Vitamin D se v těle ukládá, proto se občas po doplnění dávka navýší a pak zase sníží – vždy se poraďte s lékařem.

Mnoho z mých klientů, kteří berou vitamín D a zajímají se o zdraví, ho mají přesto velký nedostatek. Optimální hodnoty jsou pro většinu lidí 100 – 150 nmol/l (pro jednotky českých laboratoří) a 40 – 60 ng/ml pro jednotky většiny laboratoří (Slovensko, USA,…). Někteří funkční lékaři doporučují i více, asi 125 – 175 nmol/l. Ale pokud budete hladinu udržovat na 125 nmol/l, věřím, že vaše tělo bude spokojené. Vyšší hodnoty vitaminu D berte jedině pod lékařským dohledem (např. při autoimunitním onemocnění).

V jakém množství doporučujete vitamin D3 konzumovat?

To záleží na hladině vitaminu D v krvi, hmotnosti konkrétního člověka, jeho životním stylu a zdravotním stavu. Někdy nebude třeba suplemetnovat vůbec, někdy i vyšší dávky, pokud jste nikdy vitamin D nebrali a je právě zima. V tom případě klidně i 3000 – 4000 IU denně třeba 1 – 2 měsíce a pak snížit. Jinak udržovací dávka může být kolem 1000 – 2000 IU denně. Ale je to extrémně individuální. Proto je vhodné hladinu vitaminu D přeměřit a konzultovat komplexně s odborníkem. Všeho moc škodí, i moc vitaminu D škodí, tak opatrně.

Je rybí olej dostačující jako doplnění vitaminu D?

Na toto neexistuje odpověď. Protože nezáleží na dávce, ale na tom, kolik v tuto chvíli vaše tělo potřebuje – proto je nejlepší přeměřit hladinu vitaminu D v krvi. Postup vždy konzultujte s kvalifikovaným zdravotníkem. 

 

Vitamin D – předávkování

Symptomy akutního a chronického předávkování vitaminem D zahrnují pocity na zvracení, nevolnost, průjem, zvýšenou potřebu močení, hubnutí, vyšší hladinu vápníku v krvi a případně také nefrokalcinózu, snížení funkce ledvin nebo vápenatění měkkých tkání.17

Více o doplňování vitaminů a minerálů se dočtete v našem článku Brát, či nebrat? Klíčové doplňky stravy (nejen) pro vegany. A doporučujeme také díl podcastu Narovinu s Mgr. Pavlou Širokou o tom, jaké látky by měli suplementovat vegani, vegetariáni i osoby omezující maso.

Výživné téma

Doufáme, že vám dnešní článek posvítil informacemi přes bundy a kulichy až na kůži a že vám informace z něj pomohly alespoň trochu objasnit, proč je vitamin D tak důležitý pro normální fungování našeho organismu. Pro hlubší prozkoumání tématu můžete probrouzdat citované zdroje, kde najdete ještě více informací. Hlídejte si hladinu vitaminu D v krvi. A přejeme vám, ať jste zdraví. 

Prosíme, sdílejte tento článek, ať má co nejvíce lidí dostatek vitaminu D v těle

 

 

Milovnice přírody a všeho živého. Ekologie pro ni začala být tématem, když žila dva měsíce na ostrově a viděla na vlastní oči, jaký dopad má každý lidský krok. Voda se neztrácela kdesi nenápadně v trubkách jako ve městech, vše bylo najednou odhalené. To jí navždy změnilo pohled na přírodu. V Econea.cz se jí splnil sen, že může o každodenních ekologických volbách psát.

2 komentářů

Diskuse

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Share1K
Tweet
Share