3 komentářů Přečtete za: 5 min

Šungit na pranýři. Jak v Econea.cz hledáme pravdu?

Čas od času se na našem e-shopu objeví něco, co vyvolává tak nějak přirozeně víc pozornosti. A není to vždy jen všestranné nadšení a bezpodmínečné přijetí. Otázky, nejasnosti, obavy, diskuze, polemiky, nedůvěra… Ještě aby ne. V sortimentu čítajícím tisícovky krášlítek, cídítek a nejrůznějších udělátek, mají všechny druhy skeptiků, koumáků a odborníků více či méně na slovo vzatých, své pré. A díky za ně!

Nutí nás totiž k tomu, abychom neusínali na vavřínech a nenechali se strhnout nebezpečnou tsunami domnělé vševědoucnosti. Abychom na sobě neustále makali a ten punc “love brandu” a toho, kdo “o tom něco ví”, si zasloužili.

Nebereme tedy žádný “hejt” na lehkou váhu a nepřestáváme přezkoumávat, za co se můžeme postavit a za co ne. Nejde přitom o to, zalíbit se všem, všechny uspokojit. Ale zachovávat věrnost naší vlastní pověstné econeácké duši – a tím vlastně i vám, našim zákazníkům.

Aktuálně si první příčku pozornosti drží s přehledem šungit. Vysloužil si tím i čestné místo na pranýři a inspiroval mě k napsání tohoto článku, prvního z edice “pranýř talks”. Objasním vám v něm (alespoň doufám) několik věcí:

  • proč u nás šungit obstál a jak je to s důkazy jeho funkčnosti;
  • jak se jako Econea.cz stavíme k tématům mimo dosah exaktní vědy;
  • jak pracujeme s informacemi, fakty a obecně (ne)přijímanými pravdami;

Kde se patentuje “pravda”? 

Co třeba takové bylinky? Pochybuje někdo, že jsou léčivé? Kdybychom hledali vědecké důkazy, možná by nás to dovedlo k tomu, tuhle pradávnou lidovou moudrost popřít. Každá pořádná studie něco stojí. Nejspíš se tedy nenašel nikdo, kdo by měl dostatečnou motivaci takovou „drahou srandu“ zaplatit. Proč taky, když mají léčivky na trhu své neochvějné místo i bez toho?

Pokud věda něco zatím dostatečně neprokázala, neznamená to, že to není pravda (a že se to nepotvrdí dalším výzkumem). Stejně tak neznamená, že s dalším vědeckým pokrokem se neprokáže opak. Něco, o čem jsme dosud měli nějaké mínění a skálopevně tomu věřili, může být rázem úplně jinak. Naše odpovědi se tedy obvykle skládají ze tří složek:

 

  1. Souboru toho, co jsme si o dané věci kdy zjistili, přečetli, našich vědomostí o aktuálně uznávaných faktech a datech.
  2. Našich vlastních životních zkušeností, tedy zda a jak pro nás něco fungovalo.
  3. Osobních názorů, postojů a naladění. Všichni jsme vnímavé lidské bytosti a své jedinečné cítění promítáme i do svých odpovědí k daným tématům.

Možná to někoho překvapí. 🙂 Ale i my v Econea.cz jsme jedinečné konkrétní lidské bytosti se svými znalostmi a dovednostmi, individuálními zkušenostmi a osobními postoji a vnímáním. Vedle uznání autentičnosti každého z nás jsme nicméně vždy usilovali o maximální objektivitu.

Pamatuju si, jak jsem před 2 lety přepisovala na webu texty o květu života a harmonizaci vody, aby nebyly příliš “ezo” kontroverzní. Ani o Bachových esencích, které jsme nedávno zařadili, neexistují dostatečné vědecké studie. A co aromaterapie? Ještě před pár lety vzbuzovala vášnivé debaty a pro mnohé byla naprosto neuchopitelná. Doba se ale vyvíjí a dnes už se najde jen hrstka lidí, kteří o účincích esenciálních olejů pochybují. 

I my se vyvíjíme. A možná přišel čas, abychom se přestali za každou cenu schovávat pod rouškou “100% prokázaných faktů”. Abychom se zkrátka postavili za to, s čím my osobně souzníme. A naopak se jasně vymezili proti tomu, co by nám ke klidnému spánku nepřidalo.

Tady jsou příklady některých našich postojů, které promítáme do výběru sortimentu na e-shopu

Na úrovni faktů by s nimi mohl jistě kde kdo polemizovat…

  • Nepodporujeme utrpení zvířat, a proto neprodáváme žádné produkty obsahující živočišné suroviny.
  • Věříme, že jsme tu od toho, abychom s přírodou spolupracovali, nikoli ji jen využívali. 
  • Kvalita (která je veskrze vnímána taktéž individuálně) je pro nás víc než kvantita. Některým značkám jsme řekli ne, přestože se tím připravujeme o zisk.
  • Nevozíme vodu přes vodu. Americké značky drogerie u nás nenajdete (pokud by nebyly natolik unikátní, že na evropském trhu nemají obdoby). Tyto produkty totiž obsahují z většiny hlavně vodu, které má i Evropa zatím dostatek (jak té v pracích gelech, tak naštěstí i té na pití).
  • “Think globally, act locally.” Tahle poučka se dá vysvětlovat různě. My však razíme přístup maximálního výsledného užitku pro všechny. Abychom mohli podporovat místní značky a projekty, musíme mít z čeho. Tím, že například uvedeme na trh kvalitní a poptávané produkty ze zahraničí, benefitujeme z toho všichni i na lokální úrovni. Zákazníci mají širší výběr a možnost volby. My, jakožto distributor, pak vyšší marže, díky čemuž můžeme třeba pomoci vyrůst malým českým značkám. Nebo podpořit dobročinné projekty.
  • Nepřestáváme být zvědaví, stále se učit a vsázet na upřímnost, i když to někdy “bolí”. S každým novým poznatkem neváháme přezkoumat naše dosavadní volby a třeba i přistoupit k tomu, že něco přehodnotíme a přestaneme prodávat.
  • Usilujeme vždy o získání maxima možných a dosud známých informací a zdrojů. Nespokojíme se jen s dojmologií. Potrpíme si na obsáhlé a detailní texty u produktů nebo doplňující hluboké články. Víme, že je nečte zdaleka každý. Vynaložený čas a energie nám za to ale rozhodně stojí. Odbornost je tedy naším věrným přítelem. Přesto jsou různá témata, segmenty a produkty, které jsou tak trochu mimo záběr exaktní vědy (nebo alespoň prozatím). Tady pak přichází na řadu i naše vlastní zkušenosti a světonázor. Nikomu je však nenutíme jako univerzální pravdu. Nýbrž nabízíme jako možnost. 

K jádru šutru – jak je to s tou přírodní filtrací vody?

Téma přírodní filtrace (tedy pardon, adsorpce) vody a její prokazatelnost nás provází už delší dobu. Už nějaký ten pátek prodáváme oblíbený binchotan, ale velkou vlnu pozornosti zvedl až náš nováček šungit. Ne, že by byl úplným zelenáčem na trhu jako takovém. U nás v české kotlině je populární už pár let. Cestu do našich poliček si však našel až nyní a rozhodně to nezůstalo bez povšimnutí. 

Mnoho zákazníků s ním má dlouhodobě dobré zkušenosti. Používá ho, chválí ho, funguje jim. Je tu ale také druhý tábor, který si žádá dostatek pádných důkazů, bez nichž tento kámen nevezme na milost. Naše rozmazlovačky i markeťáci se u odpovídání na všetečné otázky pěkně zapotili. Jak to tedy s těmi “důkazy” je?

Šungit a studie

Hlavní argumenty “proti”, se kterými se setkáváme, jsou:

  • malé množství provedených studií, navíc převážně od ruských autorů;
  • nesignifikantní výsledky, nedostatečná prokazatelnost platnosti;
  • drancování zdrojů z jedné lokality.

Věnovali jsme pátrání a pročítání dostupných studií poměrně dost času. Není jich sice na tisíce, ale jsou. Obecně se dá říct, že se buď nějakých výsledků (pro šungit příznivých) dobraly, nebo se dobraly pouze toho, že se účinnost nedá vyloučit, leč z provedených zkoumání ani jasně potvrdit.

Nenarazili jsme však ani na jednu, která by adsorpční funkci šungitu vyloženě vyvracela.

Buďme ale k Rusům a jejich národním zájmům (co se šungitu týče :-)) spravedliví. Je pochopitelné, že jejich motivace platit drahé studie, je zdaleka nejvyšší. Aby taky ne, když jediné naleziště šungitu na světě je právě v Rusku. Pokud někdo do něčeho vkládá spoustu peněz, obvykle také očekává, že je nějak vydělá zpět. Že se mu investice vrátí. Ostatně, možná proto se věda vyhýbá zmiňovaným bylinkám jako vegan jitrnici. Nemyslíte? 
Že jsou Rusové jediní, kdo související studie prováděl? Třeba australští výzkumníci se zabývali účinností různých uhlíkových struktur, včetně fellurenu, který se vyskytuje právě v šungitu.1 Dalším příkladem je European Journal of Medicine, který má svou zakládající domovinu v Bratislavě. V roce 2018 vydal vědecký článek svědčící pro šungit. Ano, víme o tom, že i zde figurují ruští autoři, leč přidávají se k nim i ti z jiných zemí.2. Příklad “neruské” trojice doplňme ještě Turky, z jejichž studie se ještě kouří – byla prováděna v roce 2020 a pojednává také o adsorpčních vlastnostech šungitu.3 

Jak je to s tou šungití udržitelností? Naleziště je sice jen jedno, zato ale podle všeho obrovské. Zatím to ani náznakem nevypadá, že by se mělo vyčerpat. Navíc, jeden takový kilový balíček šungitu by vám měl vydržet až roky. Rozhodně nečekejte, že budete spotřebovávat a kupovat každý měsíc kilo kamení. Pokud by se však situace změnila a my bychom začali nad udržitelností tohoto zdroje pochybovat, dáme vám vědět!

Nalijme si čisté šungitové vody. Pokud jsou pro vás klíčové naprosto neprůstřelné a opakující se vědecké důkazy, máte právo být k šungitu skeptičtí. My jsme však – v kombinaci s vlastní zkušeností a postojem – těm existujícím uvěřili. Je už na vás, jaký postoj zaujmete vy. Pokud se objeví nové relevantní studie, rádi je prozkoumáme a informace doplníme.

Filtrace, nebo adsorpce? 

Filtrace je způsob oddělení pevné látky od kapaliny pomocí pevné přepážky  – filtru. Jako filtr slouží nejčastěji filtrační papír, ale lze použít i látku nebo písek. Tekutina filtrem pomalu proteče, zatímco pevné částice filtr zachytí. Takovým příkladem kromě filtrů vody je třeba i takzvaná “filtr” káva nebo naše ledviny, které filtrují krev.4 Pokud by měl být šungit filtrem, musel by být rozdrcen alespoň na konzistenci písku a použit tímto způsobem. O těchto účincích nic nevíme a ani jsme nenašli žádné studie, které by o tom hovořily.

Filtrace se liší od adsorpce, kde separaci nezpůsobuje fyzikální velikost částic, ale účinky povrchového náboje. Některá adsorpční zařízení na uhlíkové bázi se komerčně nazývají filtry, i když filtrace není jejich základní funkcí.5.

Adsorpce je tedy definována jako adheze (neboli přilnavost) chemických látek na povrch částic. Ona částice, která na sebe látky prostřednictvím fyzikálního procesu váže, se nazývá adsorbent.6 Za jeden z mnoha známých adsorbentů platí všeobecně aktivní uhlí. Šungit pak spadá do stejné kategorie. Na rozdíl od aktivního uhlí ale nebyla jeho účinnost tolikrát vědecky prozkoumána a jasně prokázána. 

Pozvat si šungit do svých vod?

Omrknout šungit na e-shopu.

Když se zeptáte zkušeného “šungitáře”, jistě vám poví něco jako: “No jasně, že to funguje, ta voda je prostě lepší. Jak chuťově, tak energeticky. Že tohle tvrzení nestojí na racionálních základech? Může být. Právě tady bychom si na rovinu měli říct, že lidé jsou tvorové barevní. Jeden se řídí primárně rozumem a fakty, druhý intuicí a “šestým” (nebo sedmým?) smyslem. A víte co? Nám se líbí rovnováha a rozmanitost. Ostatně, přesně takoví my v Econea.cz jsme. Rozmanití.

Jsou mezi námi všelijací podivíni. Jogíni a meditátoři, běžci, přívrženci konstelací, energetických léčení, koučové, umělci, šprýmaři, bio mámy, ale i různí nerdi, vášniví pc hráči a další. Dohromady jsme živý organismus a tak v našich volbách a sortimentu bude vždycky i trochu naší subjektivity. 

My jsme si šungitem karafy a lahve naplnili. Proč?

Používal ho od pradávna už car Petr Veliký, který sice neměl k dispozici moderní nástroje vědy, ale jeho účinky pociťoval na vlastní kůži – i to se počítá a moudrost předků je někdy víc než moderní technologie.

Najde se i několik vědeckých studií (ruských i neruských), které jeho účinky dokládají. Rozhodně není žádná, která by je naopak vyvracela. Nám výsledky dávají smysl.

Máme s ním vlastní příznivou zkušenost. Stejně jako je tomu u binchotanu, i u šungitové vody je zkrátka poznat rozdíl. Nabízíme vám tedy jen to, co sami používáme a můžeme doporučit. To ostatně platí o veškerém sortimentu na našem e-shopu

Máte s šungitem, přírodní filtrací nebo celkově čištěním a harmonizací vody vlastní zkušenosti? Dejte nám o nich klidně vědět. Stejně tak, pokud znáte třeba nějaké další zdroje, které jsme my nenašli. 

Filozofové, koumáci, skeptici… Zbystřete!

Proč je nebe modré? Jak může existovat Bůh, když ho nevidíme? Co je to láska? Je papír lepší než plast? Je dovoz z Číny vždycky špatný? Funguje ten šungit, nebo je to placebo a klamání lidí? 

Co mají všechny tyto otázky společného? Není na ně vždy jednoduché uspokojivě odpovědět. Určitě to znáte. Pokud máte děti, jistě byste hned vysypali z rukávu spoustu dalších otázek, u jejichž odpovědí se člověk zapotí. Důležitou roli v tom hraje i “důvěra” a “zodpovědnost”. Pokud vám někdo klade náročné, neobvyklé nebo jakkoli nadstandardní otázky, znamená to, že vám důvěřuje. Důvěřuje, že vy jste ten správný člověk, který o tom určitě musí něco vědět… No a vy pak cítíte zodpovědnost, abyste odpověděli správně a dostatečně. 

Nenárokujeme si patent na pravdu. Jedno (nebo vlastně dvojí) vám ale můžeme slíbit. Budeme k vám vždy maximálně upřímní a nenabídneme vám na Econea.cz nic, s čím bychom sami nebyli dle momentálního vědomí a svědomí v souladu. 

Jestli vás článek bavil, sdílejte ho dalším hledačům pravdy:

Věčná hledačka vyššího smyslu a pravé podstaty s otevřenou myslí. Ráda narušuje své komfortní zóny, aby se posunula zase někam dál. Stále hledá nové cesty k udržitelnosti a svobodě, nejradši usíná pod hvězdným nebem, touží po meditačním centru a azylu pro zvířata. V Econea je hrdou vypravěčkou příběhů zelených značek a od tvoření si ráda občas odskočí k číslům a analýzám.

3 komentářů

  1. Děkuji za tento článek! Nedávno mi na FB vyskočila reklama, propagující výrobek prodávaný na Econea. Nepamatuji si přesně o co šlo, ale byla tam zmíněná pravotočivě harmonizovaná voda nebo něco podobně „zvláštně“ znějícího. Tehdy jsem se zalekla, že se Váš e-shop dál na dráhu vytahování peněz z lidí prostřednictvím ezoterických nesmyslů (asi není potřeba dodávat, že já sama jsem silný skeptik, co se těchto věcí týče). Uvažovala jsem dokonce, že u Vás přestanu nakupovat a bylo mi to moc líto, protože na ekologii mi záleží.
    Ovšem když je Vaše přesvědčení ohledně nějakého výrobku takto rozepsané – zdůvodněné částečně vědecky i přiznáním, že něčemu věříte prostě z dobré zkušenosti – tak mě to vůbec neuráží. Naopak, ráda si počtu.
    Prosím, jen tak dál.
    Kristýna

    1. Moc díky za komentář a cennou zpětnou vazbu, Kristýno. Přesně proto článek vzniknul a mám radost, že to má smysl (a že i vám to s námi nadále dává smysl). 🙂
      Krásný advent přeji.
      Ester, Econea

  2. Dobrý den, jak by mohl existovat bůh, když ho nevidím bohužel nevím, nicméně proč je nebe právě na naší planetě modré je doufám i vám jasné. ?

    Přeji hezký den ?‍♀️

Diskuse

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Share32
Tweet
Share