1 komentář Přečtete za: 8 min

Po stopách greenwashingu do českých obchodů. Econea.cz radí, jak nenaletět

Všimli jste si? Bez ohledu na roční období se to všude náramně zelená. Pulty a regály obchodů prorůstají čerstvé výhonky, drobné lístečky i květy všemožných druhů rostlin. Na lahvičkách a krabičkách kosmetických i drogistických produktů propukla zelená bio epidemie. Je to ale opravdu tak pozitivní trend, jak bychom si přáli?

Na trhu se totiž ze spousty produktů cosi olupuje. Nedokonalý zelený nátěr. Drobečky opadané eko omítky nás dovedly k vážnému globálnímu problému. Jmenuje se greenwashing. V tomto článku proto společně odhalíme nejčastější finty, kterými nás výrobci tahají za nos. Ukážeme si konkrétní příklady nekalých praktik z českých obchodů a především se dozvíte, jak při nákupu nenaletět. Pojďme se o tom všem otevřeně pobavit.

Vymývání mozků “na zeleno”

transparentPoptávka po zdravých a udržitelných přípravcích rok od roku stoupá.1 Tlačí na nás vědci, Gréta, celebrity z oblíbených hollywoodských filmů i skutečnost, že reálné známky změny klimatu začínáme pociťovat na vlastní kůži. Už šest let existence našeho e-shopu sledujeme z první řady, jak se v lidech probouzí touha po návratu k přirozenosti a udržitelnému způsobu života. Zájem o zdraví a ochranu přírody sílí, dává smysl naší práci a naději v lepší budoucnost.

Jenže…

Pohybujeme se ve vodách byznysu, kde kromě zákonu poptávky a nabídky pro mnohé firmy jiná pravidla neplatí. Vedle oddaných, pro zdraví a ekologii opravdu zapálených značek se tak vyrojily i takové, které se snaží zákazníka pouze lapit na mušku se zelenými odlesky. Řeč je o greenwashingu. Nekalém fenoménu, který je dnes považován za globální jev.2

zelená barva Pojem “greenwashing” není žádnou novinkou. Objevil se již v polovině 80. let minulého století a odkazuje k anglickému výrazu “brainwashing”, tedy vymývání mozků. Greenwashing si tak můžeme definovat jako takové vymývání mozků na zeleno. Jde o jednání, při kterém jsou spotřebitelé uváděni v omyl ohledně environmentálních postupů firmy nebo ekologických přínosů určitého výrobku či služby.

Eko nátěr schová všechny nepěknosti

penízePodle některých průzkumů se podíl zelené reklamy mezi lety 1990 a 2010 zdesetinásobil a mezi lety 2006 a 2010 ztrojnásobil.3 A co teprve poslední roky, kdy se falešně zelené lahvičky množí enormním tempem. Z ekologie se přitom pro mnohé stává šikovný marketingový nástroj. Zelenou si totiž často firmy nepouštějí do svého DNA, pro efekt si ji patlají jen po povrchu. Jako když si žena ráno po flámu ukrývá kruhy pod očima a nezdravou pleť pod hutný nános make-upu. Paradoxní je, že takové firmy často utratí víc peněz za zelené kampaně než za opatření, která by jejich negativní dopady na zdraví člověka a životní prostředí reálně snížila.

A jaký je výsledek?

střelciNa každém kroku jsme pod palbou zelených reklam a sloganů opředených esencí přírody. Kdo nemá v názvu “bio” nebo alespoň “přírodní”, jako by nebyl. Lidé tak často za přírodní a ekologické značky považují takové, kterým ve skutečnosti o zdraví člověka ani planety vůbec nejde. Není divu. V každodenním shonu je těžké oddělit zrno od plev. Vrstva zeleného nátěru u některých firem totiž dokonale cloní transparentnosti a zákazník bez řádného prozkoumání produktu neodhalí, co se skrývá pod povrchem.

Jak je možné, že nás mohou výrobci takto klamat?

zelený nátěrMarketingovým strategiím eko reklamy se zdárně daří unikat legislativní kontrole. Firmy jsou navíc v boji o zákazníka velice vynalézavé a nachází všemožné skulinky a triky. S nastraženými radary jsme se vydali mezi regály konvenčního obchodu a tohle jsou formy greenwashingu, které na nás vytasily drápky.

Nejčastější fígle a polopravdy nepoctivých firem

  • Obětní beránek. značka zákazTaková situace nastane, když se jedna ingredience dostane pod mediální lynčování. Schytá veškerou pozornost a lidé si zapamatují, že se jí mají vyhýbat. Firmy se chytí příležitosti a na obaly svých produktů přidají výrazné grafiky s informací typu: „bez obsahu xy“. Někdy značky zdůrazňují dokonce i nepřítomnost látky, která je zákonem již zakázaná. Zákazník spokojeně sáhne po produktu s důvěrou, že tak pečlivý výrobce dává na škodlivé složky pozor. Domů odchází spokojený. S přípravkem „bez xy“, zato ale často s celou abecedou jiných potenciálně škodlivých látek, které bohužel unikly jeho pozornosti.
  • Trojský kůň. Změna receptury ze syntetických složek na čistě přírodní může být velice nákladným počinem. Trendy zelená vlna je ale v plné síle a firmy si ji nechtějí nechat ujet. Jak na ni jen naskočit, aby to nestálo tolik úsilí a peněz? Vsadí na změnu obalových materiálů. Použijí šetrnější variantu, nebo začnou udržitelně získávat jednu z mnoha ingrediencí. Tento zelený krůček pak zákazníkovi náležitě “prodají” viditelnými slogany na přípravku.trojský kůň Člověk informace na obalu letmo přeskenuje pohledem, uvěří v šetrnost produktu ke zdraví i planetě a odchází z obchodu s lahvičkou s nevábným obsahem, zato ve slušivém zeleném kabátku. Nazelenalý přípravek se tak vloudí do domácností a životů lidí podobnou lstí jakou použili Řekové v trojské válce. Výrobce tu sice vykročil k šetrnosti, ale jen velice opatrně a pouze kvůli prodeji. Kvalita jeho produktu zůstává stejně pochybná jako předtím, jen to nyní zákazník obtížněji odhalí.
  • hrdinaHrdina bez zásluh. Velice častým jevem je heroizování přírodních ingrediencí, které se sice v produktu nacházejí, ale většinou v nicotném množství. To prozradí až pohled na kompletní složení. Obal však jejich přítomnost v produktu na zákazníka přímo pokřikuje. Ten uvěří, že kupuje přírodní výrobek. Bohužel si s pár kapkami rostlinné složky odnáší domů také velkou porci pochybných umělých látek.
  • Schovávaná za procenta. Přesná čísla a procenta. Na to lidé slyší. Každá druhá kosmetická lahvička je tak dnes ozdobená lomítkem se dvěma kroužky. Často se jedná o procentuální podíl přírodních složek a často je i dost vysoký. Zákazník proto důvěřuje, přesné složení si neověří a spokojeně používá produkt s 91 % přírody a 9 % mnohdy velice dráždivých syntetických látek.
  • Využitá nepozornost. Přiznejme si to. Často nečteme pozorně. Většina zákazníků registruje jen to, co je nejvíce vidět a výrobci toho moc rádi využívají. I tady jim v tom pomáhají mocná procenta. Tentokrát je výrobce okatě prezentuje na obalu v souvislosti s konkrétní ingrediencí. procentaVezměme si takový šampon s “97% koncentrací extraktu aloe vera”. Zákazníka ohromí nekompromisní výše procent, zbytek přehlíží a kupuje si produkt v domnění, že je z 97 % přírodní. Leč i v případě, že zákazník přečte celé sdělení a procenta si spojí s konkrétní ingrediencí, je vlastně klamán. Kdyby pohlédl na přesné složení, pochopil by, že míra zastoupení extraktu z aloe v produktu je k pláči. Často jde o pár kapek utopených v záplavě dráždivých tenzidů, PEGů a syntetických parfémů.

Prodejní strategie některých firem a značek je tak někdy opravdu plíživá, jindy jednoduše využívá nepozornost zákazníka. Podle průzkumu z roku 2009 se až 98 % veškeré zelené reklamy v Kanadě a Spojených státech dopouštělo některého z prohřešků greenwashingu a neříkalo o svých produktech kompletní pravdu.4 Nejde přitom už jen o porušování etiky a obchodní fair play. Ukazuje se, že zelené finty prodejců mohou mít i dalekosáhlé následky. Na naše zdraví a paradoxně i na blaho planety.5

Jaká jsou rizika greenwashingu?

Ohrožuje zdraví

To se týká zejména kosmetických produktů, které si mažeme přímo na pokožku. Když si člověk pořídí krém “přelakovaný na zeleno”, může se stát, že ho bude pro domnělé blahodárné účinky přírody používat častěji. Každý den tak může nevědomky zasazovat svému zdraví ránu nánosem dráždivých ropných složek.

Podkopává důvěru

Odbočit z pohodlné konvenční cesty a vydat se udržitelnější a šetrnější pěšinou ekologických produktů vyžaduje odhodlání. Změna pro někoho nemusí být snadná. Když se pak takový člověk spálí nákupem přípravků, které jsou zelené jen na oko, motivace se lehce mění v cynismus a rezignovanost. Snaží se, ale stejně to nemá cenu. Neví, komu může věřit.

Maří „zelené“ volby

Nákup takového produktu tedy nemá žádnou nebo minimální hodnotu pro ochranu zdraví člověka i planety. Zelená volba spotřebitele, kterou dnes svět potřebuje jako sůl, je tak zmařena.

Ubližuje skutečně kvalitním značkám

Kvalitní ekologické produkty se v tak silném konkurenčním tlaku prosazují jen stěží. Pokud navíc kvůli nekalým praktikám jiných firem ztratí spotřebitel důvěru, zasadí to ránu právě i poctivým výrobcům.

detektivZdánlivě neškodné čančání produktů do eko oblečků může tedy ubližovat hned na několika frontách. Výrobci s tím ale ze dne na den nepřestanou. Co nám tedy zbývá? Musíme se na ně vyzbrojit tou nejsilnější zbraní: vědomostí.

Důležitou součástí takového know-how každodenního hrdiny je přitom právě znalost triků zeleného marketingu. Pokud se ale stále necítíte jistí v kramflecích, zůstaňte nám ještě chvíli v patách. Vydali jsme se totiž do terénu a v uličkách českých obchodů jsme vyslídili hned několik ukázkových příkladů greenwashingu v praxi. Pojďme je společně okouknout.

Nazelenalé úlovky z českých obchodů

1. Signal pasta Nature Elements – 92 % přírodních ingrediencí

zubní pasta

SLOŽENÍ:

Aqua, Hydrogenated Starch Hydrolysate, Hydrated Silica, PEG-32, Zinc Citrate, Sodium Lauryl Sulfate, Aroma, Salvia O_x001F_cinalis Oil, Thymus Vulgaris Flower/Leaf Oil, Cellulose Gum, Sodium Fluoride, Sodium Saccharin, Limonene, CI 42051, CI 47005.

Krásná ukázka shovávané za procenta. Třebaže obsah pasty dá dohromady slibovaných 92 % přírodních složek, zbývajících 8 % ukrývá PEG, dráždivý tenzid, umělé sladidlo a chemické, potenciálně karcinogenní a alergii působící barvivo.6 7 8 To nezní jako něco, co bychom si chtěli dvakrát denně dávat do pusy. Navíc, jak sám název i obrázek hlásá, pasta by měla být „coco“. Zajímavé je, že po kokosu není ve složení ani vidu, ani slechu.

2. Nature Box Sprchový gel – se 100% za studena lisovaným olejem

sprchový gel

SLOŽENÍ:

Aqua, Sodium Laureth Sulfate, Cocamidopropyl Betaine, Sodium Chloride, Glycerin, Parfume, Punica Granatum Seed Oil, Cocos Nucifera Oil, Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride, Coco-Glucoside, Caprylyl/Capryl Glucoside, PEG-7 Glyceryl Cocoate, PEG-40 Hydrogenated Castrol Oil, PEG-120 Methyl Glucose Dioleate, Sodium Hydroxide, Citric Acid, Sodium Benzoate, Sodium Salicylate.

Tady vidíme snahu využít zákazníkovy nepozornosti a nalákat ho na za studena lisovaný olej. Informace o jeho obsahu je sice pravdivá, na složení výrobku je ale potřeba nahlížet komplexně. Pokud tak učiníme, můžeme odhalit dokonce dráždivý tenzid podezřelý kontaminací karcinogenními látkami, s největší pravděpodobností syntetické parfémy a zločinný gang PEGů.9

3. Surf inspired by Nature Prací gel Coconut Splash – s esenciálními oleji pro exotickou kokosovou vůni

prací gel

SLOŽENÍ:

5-15%: aniontové povrchově aktivní látky, <5%: enzymy, neiontové povrchově aktivní látky, parfum, polykarboxyláty, mýdlo, benzyl salicylate, coumarin, hexyl cinnamal, benzisothiazolinone, methylisothiazolinone, octylisothiazolinone.

A tohle je jasný hrdina bez zásluh. Trojice konzervantů, z nichž nám vlasy vstávají hrůzou a dají se označit za vyloženě nebezpečné – nejen, že patří mezi nejhorší kontaktní alergeny, ale mohou být navíc neurotoxické.10 11 12 Dále látky podporující prací vlastnosti, které jsou špatně biologicky odbouratelné a hromadí se v čistírenském odpadním kalu.13 No a s těmi esenciálními oleji to také nemusí být tak žhavé (byť obsaženy jsou). Kokosový esenciální olej totiž neexistuje. Podle složení se tedy zdá, že exotickou kokosovou vůni má na svědomí pouze kapka přírodních EO smíchaná se syntetickým parfémem.

4. Finish Green 0 % tablety do myčky nádobí – 0 % nechtěných látek, 100% účinnost

tablety do myčkySLOŽENÍ:

5 – 15 % oxygen-based bleaching agents, 5- 15 % polycarboxylates, 5- 15 % phosphonates, < 5 % non-ionic surfactants. Enzymes (Subtilisin, Amylase.

Tablety do myčky výrobce vyšňořil zeleným přebalem a z dálky na nás důležitě pokukovalo hned několik procentuálních sdělení. Když jsme se chtěli podívat na složení výrobku, zjistili jsme ale nemilou věc. U žádného českého prodejce se nám nepodařilo najít kompletní seznam obsažených látek. Dohledali jsme ho až na zahraničním webu. Tvrzení 0 % nechtěných látek je podle nás velice zavádějící. Například my si své talíře polykarboxyláty a fosfonáty umývat netoužíme. Fosfonáty jsou estery kyseliny fosfonové, které do určité míry obsahují fosfor. Mohou tak ztěžovat procesy v čistírnách odpadních vod a škodit chemické orientaci vodních živočichů.

O tom, jakým tenzidům se raději vyhýbat a které si k tělu pouštět můžeme, píšeme tady.
Ze složení přípravku navíc není jasné, jaké konkrétní tenzidy a fosfonáty přípravek ukrývá, což brání zodpovědnému rozhodnutí k nákupu.

Tito čtyři hříšníci jsou jen kapkou v moři. Skvěle nám ale ukazují, jakých forem může zelené šálení nabývat. Aby vás při nákupu na vařené nudli už nikdo neutáhnul, postupujte podle těchto tří jednoduchých kroků.

Jak nenaletět? 3 snadné krůčky

číslo 1Čtěte složení. Před obřími “zelenými” slogany na obalu výrobku si zakryjte oči. Nic vám neřeknou. Vždy stočte pohled na přesné složení, jen tak se můžete o nákupu zodpovědně rozhodnout.

číslo 2Opřete se o důvěryhodné certifikace. Nejčastěji se na produktech objevují ty od EcoCertu (ale také CPK, CPK bio, BDIH či Cosmebio). U kosmetiky je to logo Cosmos Natural, které ručí za nepřítomnost GMO, hlídá množství obsažených konzervantů a rozložitelnost v přírodě. Časté je i logo Cosmos Organic, které si vyslouží pouze přípravky s minimálně 95 % BIO složek, vyrobené s ohledem na životní prostředí. Další zárukou kvality je například certifikace NaTrue. Garantuje mimo jiné nepřítomnost syntetických látek a udržitelnou politiku značky.natrue logo

U certifikací, které vám nic neříkají, si nejdříve zagooglete a zjistěte, co jsou zač. Některé velké značky si v posledních letech totiž začaly vydávat vlastní osvědčení, která ale mohou ve skutečnosti mít jen zanedbatelnou ekologickou hodnotu. A naopak, pro některé malé poctivé výrobce je pořízení důvěryhodného certifikátu finančně nedosažitelné. V takových případech se na složení, původ ingrediencí a celkový přístup značky zeptejte přímo výrobce nebo odebírejte produkty od distributorů, kteří vše řádně prověřují za vás.

číslo 3

logo srdce econeaNakupujte tam, kde sdílejí vaše hodnoty. Nemusíte pak každou věc otáčet desetkrát v ruce a můžete se soustředit na to, co je při nákupu opravdu důležité. “Líbí se mi to?” “Sedne to mému typu pokožky?” Budete se cítit v pohodě a stanete se opět zákazníkem v pravém slova smyslu. I to je poslání Econea.cz. Produkty a značky prověřujeme za vás a naším hustým sítem projdou jen výrobky, které to s vaším zdravím a budoucností matičky Země myslí vážně.

Giganti versus malí poctivci

Abychom jen nehanili. Na trhu dnes najdete také opravdu čisté a šetrně vyprodukované řady výrobků od velkých konvenčních značek. Na jednu stranu jsme za to moc rádi. Díky takovým počinům komerčních gigantů se udržitelnost stává dostupnější a prosakuje i do života spotřebitelů, ke kterým bychom se my nebo malé poctivé značky tak jednoduše nedostali.

jeden z mnohaPřesto ale stále fandíme primárně takovým výrobcům, kteří za zdraví a planetu dýchají každičkým svým produktem, nikoli jen jednou řadou. Takoví hrdinové řeší do posledního detailu šetrnost výroby, materiálů, pracovní podmínky zaměstnanců i dopad obalových materiálů na životní prostředí. Věříme, že právě lidé s tak pevným přesvědčením a odhodláním měnit svět potřebují podporu zákazníků.

zelené srdceNaše peníze totiž představují jakýsi volební lístek. Svým nákupem dáváme hlas značce a lidem, kteří za ní stojí. Je tedy třeba zvážit, zda chceme podpořit firmu jen na základě jednoho vydařeného produktu nebo pro její celkovou filozofii a nekompromisní sortiment. Právě proto se snažíme šířit výsledky tvrdé práce skutečně poctivých značek. A právě proto se můžete spolehnout, že v našem sortimentu nenajdete žádné falešné eko-nátěry, ale pravé zelenáče od kosti.

Seznam vyděděnců aneb látky, které v našich produktech zaručeně nenajdete

policistaV Econea.cz usilovně pracujeme na tom, abychom vám zdravé a ekologické nákupy co nejvíce zjednodušili. Do našeho sortimentu se přes husté výběrové síto dostanou jen skutečně kvalitní a čisté produkty. Pro lepší představu jsme pro vás dali dohromady seznam hříšných ingrediencí, které za práh našeho e-shopu rezolutně nepouštíme. Tvořil se postupně a paralelně s tím, jak se zvyšovala míra našeho poznání. Některé z vyděděných látek jsme odmítali odjakživa, některým jsme naopak definitivně zavřeli dveře teprve nedávno. Tady je všechny můžete omrknout:

tabulka

Prosíme, sdílejte článek se svým okolím. Třeba pomůže vyzrát nad greenwashingem i dalším hrdinům:

Zdroje důležitých tvrzení   [ + ]

Celý duben sleva 15 % na německou přírodní kosmetiku Ben & Anna
Vášnivá cestovatelka s kreativním duchem. Nenapravitelná životní optimistka. Její zapálení pro ekologii začalo u soběstačných domů. Pokračovalo v cestě k veganství. A dál roste v psaní řádků pro inspiraci ke změně a uvědomělejšímu životu. Pohání ji víra v dobro, neskutečná krása přírody, mazlení se zvířaty, běh a jóga.

1 komentář

Zanechte nám komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Share311
Tweet
Share
Pin