Přečtete za: 10 min

Rozhovor v Nobilis Tilia: „Smyslupnost hraje důležitou roli”

Rozhovor v Nobilis Tilia

S průkopníky aromaterapie a aromaterapeutické kosmetiky v České republice, zakladateli firmy Nobilis Tilia, Adélou Zrubeckou a Zbyňkem Šedivým, jsme si v malebné čajovně a kavárně v jejich Návštěvnickém centru Nobilis Tilia na Vlčí Hoře povídali o přírodní kosmetice, vývoji aromaterapie u nás, vytváření nových produktů, rekonstrukci výrobních prostor, o vedení firmy i o hledání výhod v každé situaci. 

Oba jste se věnovali aromaterapii dlouho před Nobilis Tilia. Vy, pane Šedivý, jako zakladatel Vaší firmy Nobela. Vy, paní Zrubecká, jste do ČR dovážela první éterické oleje v bio kvalitě a učíte v Institutu aromaterapie. Jak vnímáte rozvoj aromaterapie v České republice?

Aromaterapie je v České republice stále vyhledávanější.
Aromaterapie je v České republice stále vyhledávanější.

Adéla: Vnímám velký posun. Když se podíváte dnes na reklamy a zjistíte, co vše je podle nich aromaterapie, tak vás to leckdy překvapí. Je to slovo, které se začalo používat marketingově. Což je vlastně dobrá zpráva. Protože to znamená, že proniklo do podvědomí lidí, velké firmy v něm cítí zisk a začaly ho využívat. A lidé, kteří se začínají zajímat o aromaterapii, si postupně najdou cestu k tomu, co aromaterapie opravdu je. A takhle si buď najdou nás nebo nějaké vzdělávací organizace, které jsme pomáhali rozvíjet a budovat (pozn. red. Institut aromaterapie, Asociace českých aromaterapeutů). A tam se mohou dozvědět pravdivé informace o aromaterapii. Ten posun je veliký a je daný tím, že se lidé začali zajímat, že jim aromaterapie začala dělat dobře. Mnoho maminek začalo používat aromaterapii u porodu, což k nám přišlo ze západu. To vytváří podhoubí pro to, aby se aromaterapii začalo dařit. Nárůst zájmu je významný. Vidíme to na kurzech, v Institutu, na návštěvnících, kteří sem jezdí. A všechno to začalo dávat smysl. Je to pocit zadostiučinění za léta v undergroundu (usmívá se).

Zbyněk: My jsme se oba podíleli na propagaci aromaterapie v České republice, vedle firmy byla nesouvisející Asociace českých aromaterapeutů. Já už tam tedy nejsem aktivní, ale Adéla nadále zůstává. Prostřednictvím této organizace se aromaterapie nese a propaguje v České republice. Dává rozměr užitým vonným látkám rostlin v rámci terapie – psychoterapie a léčení různých témat. Toto jsme pomáhali od samého začátku rozvíjet. Aromaterapie se k nám dostala po roce 1990 ze západní Evropy. Mě jako botanika zajímají rostliny a kde se v nich tvoří vonná esence. Esenciální oleje mě zajímají v původním přírodním prostředí, kde je základ aromaterapie. Na jedné straně obdiv k těmto přírodním procesům a schopnost tyto procesy přijmout a na druhé straně odpojení člověka a společnosti od přirozeného prostředí a schopnost vnímat ho třeba i prostřednictvím vonných látek. Zprostředkování cesty k přirozenému prostředí a také jeho ochrana. Když to přeženu, aby to nebylo jen, že si nakoupím lahvičky a naleji si je do vany, ale aby za tou lahvičkou lidé viděli odkud pochází, co vše obnášela, kolik stojí úsilí a jakou má hodnotu. Vidím to jako dva okruhy, jeden jako přirozené prostředí, kde to vzniká. A druhý okruh –  užití látek, které jsme získali.

Adéla: Já si pamatuju, jak jsi sem vozil první aromaterapeuty ze zahraničí. V Montpellier jsi byl členem Green Health, středomořské asociace fytoterapeutů na farmaceutické fakultě. A najednou tady přistál Pierre Franchomme v Krásné Lípě. Taková legenda!

Zbyněk: Chtěl jsem vždy poznat to prostředí, což je ve Středomoří ideální. Teď jsem zrovna koukal na dokument o Grasse, asi 200 km od Cannes. A ti si říkají, že jsou světovým centrem aromaterapie. Tam probíhaly kongresy, kterých jsem se účastnil.

Vedl jste i dny francouzské aromaterapie v České republice.

Zakladatelé Nobilis Tilia, Zbyněk Šedivý a Adéla a Petr Zrubečtí (archiv Nobilis Tilia)
Zakladatelé Nobilis Tilia, Zbyněk Šedivý a Adéla a Petr Zrubečtí (archiv Nobilis Tilia)

Zbyněk: Ano, to byl Michel Sommerard, doktor. Tak jsem se s lidmi poznával a hned jsem se přihlásil, že jsem z dalekého chladného severu a ti lidé pak byli ochotní sem přijet a sdílet své znalosti. Já jsem nesl francouzskou větev a ty jsi nesla tu anglickou (otáčí se na Adélu). Odtamtud přišly také osobnosti. Takže se nám povedlo sem přivézt minimálně evropskou úroveň aromaterapie. A prezentovat ji Asociací českých aromaterapeutů. Teď se statut nějak povýšil.

Adéla: Ano, na mezinárodní akreditaci IFPA.

Zbyněk: Není tu jen kosmetika, ale také činnost, která přesahuje produkty a myslím, že za těch 30 let tady bylo v tomto oboru opravdu mnoho vykonáno. A nějak jsme se na tom trošku podíleli.

Adéla: My jsme se hledali, až jsme se našli, abychom se mohli podílet. Bylo to takové příjemné osudové zakopnutí.

Více o životě zakladatelů najdete v jejich medailoncích na webu Nobilis Tilia.

Jak vzniká nový produkt v Nobilis Tilia?

„Každá bioaktivní látka má nějaký fyziologický účinek.” Zbyněk Šedivý
„Každá bioaktivní látka má nějaký fyziologický účinek.” Zbyněk Šedivý

Zbyněk: Když jdeme za nějakým novým produktem, máme na paměti, že každá bioaktivní látka má nějaký fyziologický účinek. Jinak se chová bioaktivní látka, když ji sním a projde zažívacím traktem a jiný účinek je, když tu bioaktivní látku použiji na pokožku nebo ji vdechnu. Vždy mě zajímá, jaká je za tím fyziologie nebo biochemie. Teď se bavíme třeba o té viróze. Tam jsou ohroženým orgánem plíce. Když nebudu přemýšlet o dramatech a aktivní látce, tak jde o to, aby kvalita vdechu do těla měla nějakou hodnotu. A tady mohou plynné substance vonné látky hrát roli. Jsou chemické látky, které vím, že fungují. Vím, že jsou v eukalyptu, v ravintsaře, v čajovníku, v esenciálních substancích, které mají na plíce příznivý vliv. To je věc, kterou mám vždy v hlavě, když se zabýváme novými produkty. Produkt stavíme na fyziologickém procesu a fyziologickém dopadu. Tyto procesy nás zajímají. Z toho se vystavila řada Anti-Age de luxe s látkami, které ovlivňují pružnost a elasticitu kůže, a řada Biofáze, která prostřednictvím esenciálních olejů ovlivňuje enzymatickou aktivitu.To vše se může komponovat do produktů, které mají antioxidační účinek. To jsou roviny našeho výzkumu.

Co byste řekli k Vašim kosmetickým řadám v e-shopu Econea.cz?

řada Anti-Age de luxe od Nobilis Tilia
řada Anti-Age de luxe od Nobilis Tilia

Adéla: Jedna z našich nejprodávanějších řad je právě řada Anti-Age de luxe. V blízké době ji budeme doplňovat o další novinku, čímž rozšíříme její použití i na pokožku těla. Anti-Age tělové mléko bude pečovat o celé tělo. Je fajn, když máte obličej bez vrásek, ale je příjemné mít i celé tělo bez vrásek. V této řadě jsou hlavní složky extrakty s anti age účinkem, z divokého jamu, fytosteroly. Dál je u vás dětská řada pro rodiče s dětmi, jedna z nejprodávanějších řad. Máme hodně příjemný dětský sprchový gel Vendelín pro děti, to je taková “pomerančová radost” pro rodiče a děti, má v sobě bublinky a kouzlí krásnou pomerančovou vůni, když si ji dáte do sprchy. Je to radost pro rodiče, když se koupou dohromady s malými dětmi nebo když jim pomáhají při hygieně. Hezky provoní koupelnu a naladí celou rodinu. S novými výrobky děláme radost i sobě, nejen zákazníkům. Do jednotlivých řad v různých časových intervalech doplňujeme produkty, které si zákazníci přejí. V poslední době to byl dětský mycí balzám Jůlinka. Z trhu přišel požadavek na mycí balzám pro malé holčičky, které se samozřejmě nemohou mýt tím, co je určené pro dospělé. Zvažujeme, co do řady doplnit, nebo co zrenovovat. Naší snahou je, aby naše staré receptury nebo původní receptury dostály postupně standardu CPK nebo CPK Bio. Zcela otevřeně to uvádíme na našich stránkách. Máme některé historické receptury, které renovujeme postupně a ještě jsme se k nim zkrátka nedostali. Nebo je tam nějaká výzkumná výzva, která nám stojí v cestě. Máme na to dlouhodobý plán.

Věnujete se výzkumu a zkoumání vlastností konkrétních látek. Před pár lety to byl výzkum za studena lisovaných olejů. Jak Váš výzkum probíhá? 

Řada dětské aromaterapeutické kosmetiky Nobilis Tilia
Řada dětské aromaterapeutické kosmetiky Nobilis Tilia

Zbyněk: U produktu se potkávají dvě roviny. Rovina tradice nebo zdravý rozum a intuice normálního člověka a druhá rovina je vědecká, která je hodně důležitá. Obě dvě je potřeba mít. Člověk studuje literaturu a praktikuje principy, v naší zahradě je to například tým zahradníků. Rovina vědecká je zásadní pro náš vlastní vývoj a vývojový tým, který je třeba neustále kultivovat a posouvat. Máme navázanou spolupráci s odbornými pracovišti, s vysokými školami, kde se zabývají biochemií – Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně a olomoucká fakulta, kde se zabývají léčivými rostlinami a bioaktivními látkami léčivých rostlin. Využíváme poznatky z obou těchto rovin. Zadáváme třeba i diplomové práce na zlínské univerzitě. A s nimi jsme se zabývali i výzkumem za studena lisovaných olejů. Je žádoucí informace analytickými přístupy ověřovat a potvrzovat.

Adéla: Řada Biofáze byla poslední, kterou jsme měli takhle podrobně ověřenou na výzkumném pracovišti.

Zbyněk: Toto jsou obory, které je potřeba respektovat. Na jednu stranu je to složité, ale je třeba do farmacie, biochemie a dermatologie pronikat a propojovat je. Sice děláme kosmetiku, která oficiálně podle Státního zdravotního ústavu nebo subjektů, které kosmetiku certifikují, nesmí léčit, ale není ostrá hranice mezi nesmí léčit a pomáhá. Proto výzkum probíhá. Legislativa je na jedné straně a skutečné léčivé účinky na druhé.

Ovlivnily tyto výzkumy složení Vašich produktů?

Adéla: Funguje to oboustranně. Na jedné straně ověřujeme účinky u stávajících produktů a na druhé straně máme vývoj, který pořád běží. Máme vývojové oddělení, které spolupracuje na dlouhodobých projektech s univerzitami a vědeckými pracovišti. Každý rok máme vědecké setkání, kde dochází k předání těchto informací a myšlenek, které se šíří v širším týmu. Tohle vše běží simultánně.

V roce 2007 jste pomáhali zakládat certifikace přírodní kosmetiky a bio kosmetiky v České republice, mohli byste přiblížit ten proces?

Adéla: Tím prvním impulsem byla dlouhodobá nespokojenost s dezorientací na trhu. Spousta přírodní kosmetiky a pseudo přírodní kosmetiky tvrdila evidentní nesmysl. A dělali si vlastní značky a vlastní certifikace, které neměly souvislost s tím, co se děje ve světě. Protože jsme měli zájem na tom odlišit naši kosmetiku na správných surovinách a principech od té pseudo přírodní, tak jsme začali přemýšlet, jak vytvořit nezávislou certifikaci. Tehdy jsme oslovili KEZ (Kontrola ekologického zemědělství), která stojí za známou zelenou zebrou na biopotravinách. A řekli jsme jim, jestli nechtějí vytvořit certifikaci i pro přírodní kosmetiku, protože už měli renomé v přírodních potravinách. A oni s tím souhlasili. Pak začal asi dvouletý proces, kdy jsme se účastnili schůzek a mohli jsme přinášet naše zkušenosti a někdy i požadavky, jak by to mělo být, abychom drželi standard, vypovídající hodnotu pro zákazníka a nebylo to společenství výrobců, kteří si certifikace upečou, jak chtějí. Z toho vzešla certifikace CPK a CPK bio, které mají velmi dobrý standard i ve srovnání se značkami ve světě. A KEZ stále drží ochranou ruku a je certifikačním orgánem.

Tím, že české certifikace CPK a CPK bio patří k těm nejpřísnějším certifikacím na světě, tak to mohlo docela zamávat s trhem kosmetiky, nebo ne?

Adéla: V zahraničí jsou velmi přísné certifikace pro bio kosmetiku, ale není tam certifikace pro přírodní kosmetiku, což je takový nižší stupeň, který zaručuje, že složení je z daných látek, ale nemusí být nutně bio. A toto v cizině na trhu není, alespoň nebylo tehdy, když jsme to zkoumali. Je hodně unikátní, že v ČR dokážeme rozlišit, že produkt je přírodní a pak je i nadstandard v bio kvalitě. A co to udělalo s trhem? Tak na začátku samozřejmě nic. Byla dlouhá cesta osvěty a vysvětlování, což jsme dělali už předtím. KEZ má primárně potraviny, takže pak nastala dlouhá doba výuky. My jsme nezávislým zdrojem mohli prokázat, že jsme kvalitní a tím jsme mohli pomáhat budovat důvěryhodnost značky Nobilis Tilia. Kultivovalo to prostředí na českém trhu. Tehdy nebyl internet, dnes je zákazník velmi vzdělaný a dokáže si leccos vyhledat.

Nacházíme se v krásných prostorách na Vlčí Hoře, které jste kompletně zrekonstruovali. Jak to tady vypadalo dříve?

Jeden z vlčihorských rybníčků (archiv Nobilis Tilia)
Jeden z vlčihorských rybníčků (archiv Nobilis Tilia)

Zbyněk: Původně tady byla jen tato stavba – což byla hospoda a taneční sál. Tady na Vlčí Hoře je asi sto stálých obyvatel a za minulého režimu tady postavili takovouhle budovu s tanečním sálem pro asi tisíc osob. Taková akce Z. Říkali, že sem lidé chodili tancovat, že tady pár tanečních zábav proběhlo. Pak to začalo chátrat a po roce 1999 se tu střídali různí nájemníci a chodili sem chlapi na pivo. Se sálem se nic nedělo, ten byl zamrazený. Padala tady prkna. My jsme to s velkou slávou koupili od konkurzního správce Jednoty. A začali jsme tady budovat zahradu a vychvalovat si to tady. A přišel nám dopis od jedné zákaznice.

Adéla: Taky si ho pamatuju (usmívá se).

Zbyněk: Bylo v něm – Co to plácáte, vy říkáte, jaký máte ráj na Zemi a přitom vám padají tašky ze střechy a prkna na hlavu.

Adéla: A my jsme to moc neviděli. My jsme byli v euforii.

Zahradní altán a jeden z jeho strážců (archiv Nobilis Tilia)
Zahradní altán a jeden z jeho strážců (archiv Nobilis Tilia)

Zbyněk: Snažili jsme se vidět to lepší a zaměřit se na to hezké v prostoru. Tato budova byla škola, byl tady penzion a pak nájemníci, takže jsme se rozhodovali, jestli ji koupíme. Kompletně jsme ji zrekonstruovali a úplně se změnila do současné podoby. Když jsme vybudovali Návštěvnické centrum, přišla na řadu výroba – výrobní prostory, vývoj a expedice. Tento projekt vede Adéla a začal před 5 lety. Přebudovali jsme školu, teď výrobní prostory a na zahradu jsme nechali zpracovat projekt zahradním týmem, který ho předložil asi před dvěma nebo třemi lety a postupně se věnujeme zahradě. Investice jdou hlavně do výrobních prostor. Je to na dlouhou dobu a pořád je co zlepšovat. Pořád vymýšlíme nové věci.

Adéla: Je dobré udělat z nevýhody výhodu. Pro mnoho lidí to může být úplně nesmyslné zasadit výrobní firmu do malé vesnice na kraj národního parku, kde je špatná obslužnost a najdete tisíc věcí, které jsou špatně. Pro nás je ale důležité zaměřovat se na to, co je dobře. Spojení a přesah – bylinková zahrada, kam můžou návštěvníci chodit a dívat se, co je prvopočátek produktu – prvotní rostlina a sledovat ji až po finální produkt. Pro mnoho lidí to může být spíš nevýhoda než výhoda a při současném růstu firmy, je to určitě výzva, ale stále to vnímáme jako výhodu.

Co všechno rekonstrukce výrobních prostor a nový objekt přinese?

Adéla: Hlavním impulsem bylo navýšení výroby, protože jsme potřebovali nutně nový sklad, takže se přistavěla hala, to byla první etapa přestavby. A teď pracujeme na zbytku. A druhým důvodem byla správná výrobní praxe, kterou máme zavedenou, ale pořád tam byla nějaká ale, která nám více méně tolerovali, protože jsme ve stávajících prostorách a nemůžeme s nimi hýbat. Jsou ale logistické toky, které musíme sledovat. A to byl druhý důvod, abychom učinili legislativě zadost a nebyli předmětem výjimek nebo tolerance, která teď může být, ale později být nemusí. Nárůst kapacity a správná výrobní praxe jsou prioritou pro rekonstrukci výrobních prostor.

Jaké změny přišly ve vedení firmy a co jsou Vaše sny a cíle?

Zbyněk: Původně jsme byli od roku 1993 v Krásné Lípě a tady na Vlčí Hoře jsme od roku 2004. Ten záměr na samém začátku byla přírodní kosmetika, která využívá všech bioaktivních látek a shromažďuje informace o nich a dominantní roli v tom hrály esenciální oleje (vonná látka) a mastné rostlinné oleje (nosné médium). Z těchto dvou základních ingrediencí potom květnatěla celá škála naší kosmetiky, které je dnes několik stovek druhů v různých skupinách – pleťové oleje, vody, regenerační oleje, pleťová mléka a další. Akcent vonných látek hraje významnou roli, protože to, co příjemně voní, působí mile a zprostředkovává příjemný zážitek. Dává radost z přírodní vůně a přesah do oblasti léčení a terapie. To vytvářelo základní kameny záměru. Pak k tomu přibyla i komunikace navenek s klientem, samy jste řekly, jak vám tady je. Má to nějakou náladu a už to nějak působí. Aby toto sdělení působilo na uživatele kosmetiky a zákazníky. A také na lidi, kteří tady pracují, aby se připojili k našemu záměru a používali přírodní látky. A aby se vytvářely vztahy, které mají k přírodnímu prostředí blízko. A také samozřejmě, aby to mělo smysl a nebylo to proto, abychom se těšili na plnou peněženku. Aby to bylo pro někoho. Já myslím, že jsme takoví, že nám dělá dobře, když děláme okolo dobře. Smysluplnost hraje důležitou roli.

Adéla: Asi před 8 lety jsme začali najímat první profesionály do vedení firmy. Vždy jsme měli ekonoma, to je jasné. Ale před 8 lety jsme se rozhodli, že najmeme profesionály i do dalších pozic, protože ani jeden z nás není profesionální manažer se všemi dovednostmi a schopnostmi. Takže jsme postupně vytvořili tým, kde byl manažer obchodu, marketingu, ekonomiky, výroby a postupně i Návštěvnického centra a areálu. A s jednou naší dnes už i kamarádkou, systemickou koučkou, jsme začali pracovat na moderním způsobu řízení firmy, založeném na plošné struktuře, kdy jsou lidé hodně zkompetentňováni, zodpovědní a tím pádem se vám pracovně hodně uleví a snižuje se tlak na vás. Jak firma rostla, tak tlaku přibývalo. Tak jsme se vydali touto cestou a pracovali na tom, abychom byli schopní manažerům nestát v cestě a případně i upozadit sebe na úkor toho, že firma něco potřebuje. Na tom pracujeme posledních 8 let. A minulý rok jsme najali generálního manažera, protože vnímáme, že chceme vystoupit z operativy úplně a předat řízení firmy. Nobilis Tilia začíná být společnost, která potřebuje vnitřní procesy, péči o lidi a to je něco, na co už nestačíme. Takže jsme si najali skvělého pomocníka, Martina Růžičku, který od nás postupně přebírá kompetence k řízení celého manažerského týmu. Neznamená to, že hodnoty nezůstávají, naopak. Je pro nás důležité, aby hodnoty firmy, které jsme sem vnesli, zůstávaly dál a chceme tímto způsobem zajistit stabilitu firmy do budoucna. Aby zůstala taková, jaká je nebo lepší.

Kromě Nobilis Tilia vznikla v Krásné Lípě také česká značka punčochového zboží Bellinda v roce 1950. Závod na výrobu punčochového zboží tam byl už od roku 1882.

Letos jsme měli jaro, které nikdo nečekal. Jaké máte plány na tento rok? Na co se mohou lidé přijít podívat?

Ve vlčihorské zahradě návštěvníci vidí rostliny, ze kterých vzniká přírodní kosmetika.
Ve vlčihorské zahradě návštěvníci vidí rostliny, ze kterých vzniká přírodní kosmetika.

Adéla: Svatojánské slavnosti bylin jsou zrušené, nemůžeme překračovat meze dané zákonem. Letos si každý musí udělat svatojánský rituál sám na své vlastní zahradě a svém vlastním rybníčku pod vlastními hvězdami a u vlastního ohně. Ještě nějaký živel mi vypadl? (otáčí se na Zbyňka s úsměvem). Všechny jarní kurzy jsme přesunuli na podzim. Snažili jsme se co nejvíc navýšit kapacitu podzimního období, abychom uspokojili zájemce, kteří nemohli dorazit na kurzy na jaře. Naše síly jsou napnuté k tomu, abychom dokončili přestavbu a celý projekt, který má být hotový letos v listopadu.

Co byste vzkázali čtenářům tohoto rozhovoru?

Adéla: Všechny srdečně zveme do čajovny, na zahradu, do prodejny a na kurzy. Budeme moc rádi, když se za námi přijedou podívat.

Prosíme, sdílejte tento rozhovor s dalšími hrdiny, ať se dozví o české aromaterapeutické kosmetice

Celý červenec sleva 15 % na českou přírodní kosmetiku a drogerii Tierra Verde
Milovnice přírody a všeho živého. Ekologie pro ni začala být tématem, když žila dva měsíce na ostrově a viděla na vlastní oči, jaký dopad má každý lidský krok. Voda se neztrácela kdesi nenápadně v trubkách jako ve městech, vše bylo najednou odhalené. To jí navždy změnilo pohled na přírodu. V Econea.cz se jí splnil sen, že může o každodenních ekologických volbách psát.

Zanechte nám komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Share88
Tweet
Share
Pin