Diskuze a zkušenosti: 2 x komentováno Přečtete za: 3 min

99 % Čechů má nedostatek vitaminu D ve stravě, uvádí studie. Je to průšvih?

Pandemie COVIDu-19 vytáhla na světlo světa jeden velice důležitý mikronutrient zásadní pro zdraví – vitamin D. Toho je přitom v běžné populaci kritický nedostatek. V našich končinách přijímalo v roce 2017 z běžné stravy adekvátní množství vitamínu D pouze 1 % osob.1 Je to velký průšvih? Co všechno má vitamin D v našem těle pod palcem? Kde ho brát a brát ho vůbec? To vše si dnes zodpovíme.

Co je vitamin D

Vitamin D se sice jmenuje vitamin, ale je to ve skutečnosti seco-steroid, který je nezbytně důležitý pro normální fungování lidského těla. V článcích a publikacích je nejčastěji označován jako hormon.

Naše tělo si ho tvoří v reakci na UVB záření, proto se mu přezdívá “vitamin slunce”. Sekundárním zdrojem jsou pak určité živočišné potraviny jako ryby, vejce a obohacené mléčné výrobky. Pro lidské tělo je zásadní forma vitaminu D3. Podle dosavadních výzkumů je totiž lépe využitelná než forma D2, která je v rostlinách zastoupená hojně a veganské doplňky stravy tak často obsahují právě ji.

Proč je vitamin D tak důležitý?

Vitamin D :

  • přispívá k normálnímu vstřebávání a využití vápníku a fosforu v těle,
  • pomáhá ke správné hladině vápníku v krvi,
  • přispívá k udržení normálního stavu kostí,
  • pomáhá ke správné činnosti svalů,
  • přispívá k udržení normálního stavu zubů,
  • podporuje přirozenou funkci imunitního systému,
  • podílí se na procesu dělení buněk.

Jeho záběr je opravdu široký, nasdílet vám přitom můžeme jen povolená zdravotní tvrzení. Jak se tak přehrabujeme vědeckými studiemi a publikacemi odborníků z praxe, zdá se ale, že portfolio vitamínu D je daleko rozsáhlejší. Chcete-li se také pídit, mrkněte třeba sem, nebo tady.

Existují dvě základní formy vitaminu D: vitamin D2 (ergokalciferol) a vitamin D3 (cholekalciferol). Někteří odborníci účinnosti vitaminu D2 v těle nepovažují za dostatečnou. Ačkoli odborné debaty nejsou u konce, většina vědců se přiklání k nadřazenosti vitaminu D3.

Nedostatek vitaminu D

Jeho nedostatek je spojovaný se sníženou obranyschopností organismu i horší kvalitou spánku. Protože pomáhá se správným vstřebáváním a využíváním vápníku v těle, jeho deficit se může projevit i v problémech s kostmi.

Nedostatek vitaminu D – příznaky

Raným příznakem nedostatku vitaminu D je snížená hladina vápníku v krvi, která může vést až k úbytku nebo nedostatku vápníku v kostech a chřadnutí zubů.2 Na pozoru by se člověk měl mít i při dlouhodobém vyčerpání a únavě. Pokud máte podezření na nedostatek tohoto důležitého prvku v těle, zajděte si na krevní testy. Spolehlivě je provádí třeba tady.

Téměř 70 % dětí v USA nemá dostatek vitaminu D.3 
👉 Očíhnout zelené poklady od Vegetology

Co obsahuje vitamin D

V čem je vitamin D

Bohatým zdrojem vitaminu D jsou tučné ryby (treska, losos, sleď, makrela, sardinky), vejce, máslo, játra a některá další masa.4 5

Zdroje vitaminu D
Vitamin D existuje i v rostlinné formě

Kde je vitamin D kromě živočišných produktů?

Například v lišejníku, který přežívá v extrémních klimatických podmínkách, a proto si dokáže vytvořit zásoby vitaminu D. Právě z něj vyrábí rostlinný vitamin D značka Vegetology ve spolupráci s odborníky z Univerzity ve Stirlingu. Doplněk stravy vyrábí buď ve spreji nebo v tabletách.

Česká značka doplňků stravy Trime pak získává vitamin D3 z geneticky nemodifikované skupiny vodních řas Algae. Na celý výrobní proces bedlivě dohlíží, nepoužívají pesticidy ani jiné kontaminující látky. Vitamin D3 mají k mání v kapslích nebo v důmyslné kombinaci s vitaminem K2.

Vitamin D – zdroj

Podle statistik lidé tráví přes 90 % času v budovách bez slunečního záření. Nedostatkem vitamínu D tak už dávno netrpíme jen během zakaboněné zimy, ale běžně i v létě, kdy přes den sedíme v kancelářích a slunečním paprskům se vyhýbáme jako čert kříži. Chráníme se oblečením, klobouky a opalovacími přípravky.

Doktor funkční medicíny Mark Hyman uvádí, že i když opalovací produkty pomáhají chránit před rakovinou kůže, údajně až z 97 % blokují produkci vitaminu D v našem těle.6

Vitamin D ze slunečního záření

Největší nedostatek vitaminu D přesto bývá především v podzimních a zimních měsících, velká část Čechů však může mít deficit tohoto vitaminu dlouhodobě.

Jak přibývají léta, tělo si navíc tvoří vitaminu D čím dál méně. Průměrný sedmdesátník tak vyprodukuje jen kolem 25 % vitaminu D, které vytvoří tělo dvacetiletého člověka. Čím jsme starší, tím bychom si tedy měli hladinu tohoto vitaminu hlídat ostražitěji.

Méně vitaminu D produkují také lidé s tmavší pletí. A velmi závažné nedostatky vitaminu D pozoroval doktor Hyman také u lidí, kteří se kryjí před sluncem z kulturních nebo náboženských důvodů. 7

95 % mých klientů má suboptimální hodnoty vitaminu D v krvi, včetně těch žijících v Brazílii nebo Portugalsku. Nedostatek jsem viděla i u Čechů na konci léta.
Ing. Nikola Najmanová, specialistka na funkční výživu

Jak vybrat vitamin D

Jaké nejčastější otázky ohledně vitaminu D dostává specialistka na funkční výživu Ing. Nikola Najmanová8, která studovala principy funkční výživy a integrativního zdraví v USA a v Brazílii?

Je rozdíl mezi vitamin D v kapslích nebo kapalným?

Obojí má své specifické výhody. Důležité je složení kapiček nebo kapslí, aby bylo čisté a ideálně v olejové bázi pro lepší vstřebatelnost. Vitamin D je totiž rozpustný v tucích.

Vitamin D působí synergicky s vitaminem K2, vápníkem a hořčíkem (kromě dalších), a všechny tyto živiny musí být v rovnováze, aby suplementace neměla žádný negativní vliv.

Kolik vitaminu D brát?

Nezáleží na tom, kolik vitaminu D denně berete, ale na tom, jaká je vaše hladina vitaminu D v krvi. Proto si nechte vitamin D přeměřit. Můžete to udělat jako samoplátce, stojí to 500 – 1 500 Kč podle laboratoře. Je velká škoda, že většina lékařů se zdráhá nebo nemůže preventivně například jednou za rok vitamin D přeměřit. Vitamin D se v těle ukládá, proto se občas po doplnění dávka navýší a pak zase sníží – vždy se poraďte s lékařem.

Mnoho z mých klientů, kteří berou vitamín D a zajímají se o zdraví, ho mají přesto velký nedostatek. Optimální hodnoty jsou pro většinu lidí 100 – 150 nmol/l (pro jednotky českých laboratoří) a 40 – 60 ng/ml pro jednotky většiny laboratoří (Slovensko, USA,…). Někteří funkční lékaři doporučují i více, asi 125 – 175 nmol/l. Ale pokud budete hladinu udržovat na 125 nmol/l, věřím, že vaše tělo bude spokojené. Vyšší hodnoty vitaminu D berte jedině pod lékařským dohledem (např. při autoimunitním onemocnění).

V jakém množství doporučujete vitamin D3 konzumovat?

To záleží na hladině vitaminu D v krvi, hmotnosti konkrétního člověka, jeho životním stylu a zdravotním stavu. Někdy nebude třeba suplemetnovat vůbec, někdy i vyšší dávky, pokud jste nikdy vitamin D nebrali a je právě zima. V tom případě klidně i 3000 – 4000 IU denně třeba 1 – 2 měsíce a pak snížit. Jinak udržovací dávka může být kolem 1000 – 2000 IU denně. Ale je to extrémně individuální. Proto je vhodné hladinu vitaminu D přeměřit a konzultovat komplexně s odborníkem. Všeho moc škodí, i moc vitaminu D škodí, tak opatrně.

Je rybí olej dostačující jako doplnění vitaminu D?

Na toto neexistuje odpověď. Protože nezáleží na dávce, ale na tom, kolik v tuto chvíli vaše tělo potřebuje – proto je nejlepší přeměřit hladinu vitaminu D v krvi. Postup vždy konzultujte s kvalifikovaným zdravotníkem. 

Vitamin D – předávkování

Symptomy akutního a chronického předávkování vitaminem D zahrnují pocity na zvracení, nevolnost, průjem, zvýšenou potřebu močení, hubnutí, vyšší hladinu vápníku v krvi a případně také nefrokalcinózu, snížení funkce ledvin nebo vápenatění měkkých tkání.9

Více o doplňování vitaminů a minerálů se dočtete v našem článku Brát, či nebrat? Klíčové doplňky stravy (nejen) pro vegany. A doporučujeme také díl podcastu Narovinu s Mgr. Pavlou Širokou o tom, jaké látky by měli suplementovat vegani, vegetariáni i osoby omezující maso.

Hlídejte si své „déčko“

Doufáme, že vám dnešní článek alespoň trochu objasnil důležitost vitaminu D pro vitalitu celého těla. Pokud se toužíte do tématu ponořit hlouběji, zabrouzdejte citovanými zdroji. My bychom se tuze rádi o vitaminu slunce rozepsali obšírnějši, jsme však limitovaní legislativními pravidly. Buďte zdraví a hlídejte si hladinku… vitaminu D v krvi. 🙂

Prosíme, šiřte článek mezi své blízké, ať si pohlídají své déčko i oni.

Pozn. red.: Autorka původního článku je Kateřina Kang. Článek byl upraven a aktualizován v listopadu 2022.

Nejoblíbenější zelené poklady

Vyzobali jsme ty nejzelenější favority, se kterými nešlápnete vedle:

Éterický olejíček z bergamotu v inhalační tyčince proti stresu od Nobilis Tilia zažene úzkosti i nervozitu.Omrknout
Binchotanová tyčinka pro přirozenou filtraci vody od Endles je bestsellerem roku 2022 na Econea.czOčíhnout
Krém na ruce od italské laSaponaria voní po damašské růži a rozmazlí i tu nejsušší pokožku.Omrknout
Eko tablety do myčky vyrobili v Mulieres z šetrně získaných rostlinných a minerálních látek.Očíhnout
Vatové tyčinky do uší z udržitelně pěstovaného bambusu a bavlny od Endles.Omrknout

Vášnivá cestovatelka s kreativním duchem. Nenapravitelná životní optimistka. Její zapálení pro ekologii začalo u soběstačných domů. Pokračovalo v cestě k veganství. A dál roste v psaní řádků pro inspiraci ke změně a uvědomělejšímu životu. Pohání ji víra v dobro, neskutečná krása přírody, mazlení se zvířaty, běh a jóga.

Diskuze a zkušenosti: 2 x komentováno

Diskuse a zkušenosti

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..