Přečtete za: 4 min

Jak uvolnit namožené svaly? Pomozte si přírodně. 

Jak uvolnit namožené svaly

Přecenili jste své síly v přírodě nebo v posilovně? Vaše tělo teď dává najevo, že neběžkuje jako Katka Neumannová a neběhá jako Usain Bolt? To se stává. Aby to nebolelo dlouho, pomozte si osvědčenými radami nebo přírodními pomocníky. 

Jak dlouho bolí namožené svaly

Po námaze dojde ve svalech k chemickým změnám, pociťujeme tzv. únavovou bolest. Obvykle se dostaví 1 až 2 dny po námaze. Může trvat od několika dní do týdne.

Proč svaly bolí

Může za to kyselina mléčná, která vzniká při rozkladu glukózy ve svalech. Při běžném množství putuje do jater, kde se mění na glukózu. Pokud ale dojde k nadměrné fyzické zátěži, ve svalech vzniká její nadbytek. Právě ten může za následnou únavu, křeče nebo bolesti svalů. Pokud je intenzita cvičení vyšší, než je vaše tělo zvyklé, dochází ve svalech také k malým trhlinkám (tzv. mikrotraumatům). Ty způsobují bolest. Obvykle po několika dnech dojde k zahojení bez poškození.

Jak uvolnit namožené svaly

1. Klidem

Nejlepším lékem pro namožené svaly je odpočinek. Do něj patří i lehké cvičení nebo protahování, protože podporují hojení svalových trhlinek. Při regeneraci se vyhýbejte sportu, který namožení způsobil. 

TIP: Pokud posilujete, zaměřujte se při trénincích na jiné svalové skupiny. Zkuste jeden den posilovat hrudník, druhý den nohy, další den břicho, pak záda a poslední den ruce a ramena. Opakujte toto pořadí i poté, co naberete vysněné svaly a zlepšíte si kondičku.

2. Protažením se

Protahování pomáhá uvolnit ze svalů kyselinu mléčnou. Protahujte se po každé činnosti, která by mohla způsobit namožení a bolest svalů.

👉 Tip: Podívejte na výrobky Nobilis Tilia

3. Nahřátím

Bolavé svaly můžete prohřát mnoha způsoby. Teplou sprchou, koupelí, nahřívacím polštářkem, hřejivou mastí, vířivkou nebo saunou. Čistě přírodně prohřívá, uvolňuje a prokrvuje hořčičný olej, proto ho mají rádi sportovci.  

Dejte si koupel s epsomskou solí. Hořčík pomáhá v těle snižovat záněty, prospívá funkci svalů a nervů a pomáhá produkovat serotonin, hormon zodpovědný za pocit pohody a štěstí. Sírany zlepšují vstřebávání živin, vyplavují z těla toxiny a zmírňují migrény.

Relaxační koupel (nejen) po cvičení:

  • Do teplé lázně vhoďte 3 až 4 hrsti epsomské soli, zamíchejte, aby se ve vodě rozpustila.
  • Naložte se do koupele na 15 – 25 minut. 
  • Lázeň pomůže zmírnit bolesti svalů a kloubů, křeče i modřiny (nejlépe před spaním).

Relaxační koupel

4. Masáží

Ta může bolavým svalům výrazně ulevit. Namasírujte si svaly sami – pomocí prstů, kloubů a dlaní se pokuste svaly rozmasírovat. 

Vhodné na masáže jsou:

  • 100% přírodní hořčíkový olej, který uvolní namožené svaly a zrelaxuje tělo. Pár kapek ve vaně vytvoří relaxační koupel. Máznout ho můžete i na spánky při bolestech hlavy.
  • Masážní kostivalový olej Sportu zdar s mentolem od Semante. Kostival lékařský zmírňuje pohmožděniny, otoky, křeče a pomáhá i s hojením odřenin a ran. Chladivý mentol osvěží a okamžitě uleví.
  • Masážní olej Uvolnění svalů od Kvitku. Zmírňuje bolesti svalů, uvolňuje a jemně voní po eukalyptu, levanduli a grepu. 

Nebo si zajděte na profesionální masáž. Vhodná pro uvolnění svalů je klasická masáž, thajská nebo shiatsu. 

Masáž

5. Mastmi, gely a balzámy

Dnes už existuje celá řada chladivých mastí a gelů po sportu. Jejich složení podporuje zklidnění napětí ve svalech. Hlídejte si složení těchto produktů a vybírejte si ty maximálně přírodní.

Tělový krém s 5% obsahem CBD – Svaly a pohyblivost od You & Oil působí příznivě na pohybový aparát. Obsahuje chladivý mentol.

Tišící je také terpenový balzám BIO od Nobilis Tilia. Terpeny pomohou bolavé místo prokrvit a zmírnit otoky. Při pravidelném mazání tělo pocítí úlevu. Balzám si pro čistotu svého složení vysloužil certifikát CPK BIO. V oblibě ho mají i starší lidé, kteří touží po svobodném pohybu bez omezení.

Terpenový bio balzám Nobilis Tilia
Terpenový BIO balzám od Nobilis Tilia

6. Chladem a ledem

Jsou vaše svaly tak namožené, až jsou oteklé? Na to pomůže chlad. Pokládejte na daná místa několikrát denně na 15 minut zábal s ledem. Led nedávejte na holou kůži, aby nedošlo k jejímu poškození. Ledové zábaly vám poslouží k úlevě od akutní bolesti. 

7. Dostatkem bílkovin a vody

Pokud vás bolí svaly kvůli intenzivní aktivitě, svaly se “přestavují” a potřebují bílkoviny. Snažte se každý den sníst alespoň 1 g proteinů na 0,5 kg vaší svalové hmoty. Nejlepší je sníst protein 15 až 45 minut po cvičení.
Svaly také potřebují dostatek vody, aby mohly správně fungovat i regenerovat. Dodržujte pitný režim. 

TIP: Vitamíny a antioxidanty pomáhají předcházet bolesti svalů.1 Bohaté na antioxidanty jsou například borůvky, artyčoky a zelený čaj.2 Chilli papričky a citrusové ovoce obsahují hodně vitamínu C.3
Vitaminy C, D, K, vápník, hořčík, rostlinný glukosamin a phytodroitin najdete v doplňku stravy Joint-Vie od Vegetology, který je ideální pro sportovce a starší osoby.
 
Potraviny bohaté na antioxidanty
Potraviny bohaté na antioxidanty

8. Aromaterapií

Můžete si pomoci i silou rostlin. 

  • Levandule je silně protizánětlivá, pomáhá při hojení ran, bolestech a křečích. Na emoční úrovni vyniká zklidňujícími a uvolňujícími vlastnostmi. Pomáhá k celkové harmonizaci po fyzické i emoční stránce. Znáte levandulovou koupelovou sůl od Purity Vision
  • Rozmarýn zažene únavu, podporuje prokrvení organismu, koncentraci a paměť. 
  • Eukalyptus podporuje prokrvení pokožky, v masážním oleji uchlácholí namožené svaly i klouby. Navíc také neutralizuje nepříjemné pachy. 
  • Máta peprná má výraznou vůni s chladivým efektem. Obsahuje totiž mentol, který při kontaktu s kůží chladí a znecitlivuje. Snižuje práh bolesti a působí příznivě na nervy. 

Esenciální oleje můžete přidat do koupele, difuzéru nebo vlastní masážní směsi (6 kapek esenciálního oleje do 30 ml rostlinného oleje).

Aromaterapie

Co pomáhá na namožené svaly

Namožené svaly na zádech

Na běžné natažení zádových svalů stačí klidový režim. Pokud jste ale zvedali těžká břemena, nebo to přehnali s protahováním, mohli jste si něco udělat i s ploténkami nebo obratli. Vystřeluje vám bolest z páteře do nohou, nebo cítíte brnění? To může být problém se zádovou ploténkou. Navštivte proto raději doktora.  

Namožené svaly na břiše

Posilovali jste moc břišní svaly? Smáli jste se, až jste se za břicho popadali, nebo zvedali těžké věci? Nechte břišní svaly odpočívat a náročnou aktivitu neopakujte. Pokud je bolest veliká, pomozte si studenými a teplými obklady nebo léky na bolest. Prohmatejte si břicho, jestli jste si omylem nepřivodili kýlu. Projevuje se nevysvětlitelnou bulkou v podbřišku, nevolností, zvracením nebo zácpou. Při těchto příznacích navštivte lékaře. 

Namožené svaly na nohou

Namohli jste si nohy a bolí vás každý krok? Posaďte se, nohy a lýtka namasírujte a dopřejte jim studený nebo teplý obklad. Pokud vám nohy natekly, pomůže dát si nohy nahoru. 😉

Vyzkoušet můžete zklidňující krém pro unavené nohy BIO od laSaponaria. Je vhodný po sportu, túrách i dlouhém dni, kdy zatoužíte po lehkosti. Okamžitou úlevu zajišťuje mentol. 

Pocit těžkých nohou zmírňuje tělový a masážní olej křečové žíly BIO od Nobilis Tilia. Díky přírodnímu složení ho na unavené nohy mohou používat i těhotné ženy. 

Tělový a masážní olej křečové žíly BIO od Nobilis Tilia
Tělový a masážní olej křečové žíly BIO od Nobilis Tilia

Jak předejít namoženým svalům

Před fyzickou aktivitou se protáhněte a lehce rozcvičte. Vybírejte si jen takový druh zátěže, o kterém víte, že ho zvládnete. Pokud se budete hýbat častěji, svaly si zvyknou a kyseliny mléčné se bude tvořit méně. 

Namohli jste si svaly v práci? Dávejte si pravidelné přestávky na protažení se a střídejte během dne polohu. Pokud je vaše práce fyzická, naučte se správné držení těla při zvedání těžkých věcí a noste pohodlnou pracovní obuv. 

Prosíme, sdílejte tento článek s dalšími milovníky pohybu:

Milovnice přírody a všeho živého. Ekologie pro ni začala být tématem, když žila dva měsíce na ostrově a viděla na vlastní oči, jaký dopad má každý lidský krok. Voda se neztrácela kdesi nenápadně v trubkách jako ve městech, vše bylo najednou odhalené. To jí navždy změnilo pohled na přírodu. V Econea.cz se jí splnil sen, že může o každodenních ekologických volbách psát.

Diskuse

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Share
Tweet