2 komentáře Přečtete za: 11 min

Úplně jiná ekodrogerie Tierra Verde: Jaká je pod slupkou z mýdlových ořechů?

Dobro. Tímto slovem by se dalo začít celé povídání o Tierra Verde. Neobyčejné české značce vyrábějící potřeby pro ekologickou domácnost. Už 10 let ho v této firmě totiž lidé konají. Pro lidi, pro Zemi. A to zdaleka ne jen používáním čistých, přírodních ingrediencí nebo udržitelných materiálů.

Tierru totiž netvoří jen produkty, které vám zavítají domů. Za krásnými obaly, v hloubi značky najdete opravdu krásné a jedinečné srdce a duši, která se u výrobců čehokoliv jen tak nevidí.

Přitom všechno začalo docela obyčejnou, nevinnou mrkví. 🙂

Od mrkve k mýdlovým ořechům…

Tierra Verde

Ta mrkev rostla na zahradě Nataši Foltánové, zakladatelky Tierry. Přímo u jejího nového domu, jehož součástí byl i septik, který prosakoval do zahrady. Vše, co tedy vylila do odpadu, skončilo rovnou v mrkvi.

A i když ekologicky a udržitelně se snažila Nataša žít už dlouho předtím, tento okamžik byl určitým způsobem zlomový. Na cestě za zelenějším životem jí stanovil další metu – najít šetrnější prostředek pro praní prádla.

 

Postupem času Nataša vyměnila dodavatele ořechů z Nepálu za jiného z Indie. Všechny své dodavatele ale dobře zná a spolupracuje jen s těmi, kteří opravdu dbají na kvalitu a čistotu surovin.
Začala proto pátrat po ekologičtějších možnostech praní. A objevila mýdlové ořechy, které mají přirozeně vysoký obsah saponinů. Jenže spolu s nimi narazila i na problém.

Psal se rok 2008, kdy ořechy ještě nebyly na trhu k dostání v dobré kvalitě a za rozumnou cenu. Neváhala proto, sedla do letadla a z Nepálu přivezla první várku kvalitních ořechů, se kterými se už dalo slušně prát.

 

Mýdlové ořechy – ekologický pomocník do každé domácnosti?

Původní obyvatelé Indie a Nepálu mýdlové ořechy k praní používají už několik tisíc let. Ayurvéda o nich dokonce tvrdí, že jsou léčivé.

Mýdlové ořechyJsou plodem stromu Sapindus Mukorrosi a obsahují vysokou koncentraci saponinů, které jsou zodpovědné za dobré vyprání prádla. Jejich dezinfekční a protiplísňové účinky jsou bonusem navíc. Ořechy prádlo dokonce změkčují, odpadá tedy nutnost používat aviváž.

Někteří ekologicky smýšlející lidé však mýdlovým ořechům vytýkají, že se musí dovážet z druhého konce světa, a tudíž jejich údajná ekologičnost není tak pohádková.

Protiargumentem však může být samotný pohled na konvenční přípravky, které lidé běžně používají. Původ ingrediencí, ze kterých jsou složeny, je dnes jen obtížně zjistitelný. Nemůžeme proto mít jistotu, že prací prášek, který máme doma, nepochází z různých koutů světa. Pokud navíc koupíme hotový dovezený výrobek, cestovala k nám i jeho voda.

Mýdlové ořechy jsou naproti tomu mnohem průhlednější. Tierra je doveze lodí, udělá z nich extrakt, který zpracovává šetrnou extrakcí za studena bez přídavku chemických látek, a ten dá do pracích gelů. Tedy žádná dovážená voda ani chemické ingredience neznámého původu. Sběr a zpracování ořechů navíc dává práci indickým ženám, pro které je velmi cenným zdrojem obživy.

Kde tedy udělat při ekologickém smýšlení čáru co je správné a co ne, je složitá otázka. Vyžaduje vždy pohled z více stran.

I u nás v ČR máme přírodní alternativu podobnou mýdlovým ořechům – Mydlici lékařskou. Ta však bohužel není tak účinná jako ořechy. V Tieře ji zkoušeli a došli k závěru, že je vhodnější spíše na šampony a podobné věci kosmetické povahy.

Ekologická drogerie – když se staví zelený sen

Yellow&Blue
Yellow&Blue gel na nádobí z mýdlových ořechů s výtažkem z pomerančových slupek

Mýdlové ořechy se tak staly základním stavebním kamenem společnosti Tierra Verde, kterou Nataša ve Slavkově u Brna v roce 2009 založila. Už tehdy ale věděla, že jen na ořeších firmu nepostaví. Že potřebuje lidem nabídnout širší sortiment. Začala proto přemýšlet, jak ořechy využít ještě lépe.

Nejdříve punkově, doma v kuchyni, zkoušela namíchat různé prací přípravky. Postupem času si ale k ruce našla technologa. Společně vymysleli receptury na prací gely a na světě byl první tekutý produkt. Spolu s dalšími výrobky pro úklid a mytí nádobí tvoří základ ekologické drogerie pod názvem Yellow&Blue, která se tak stala vlajkovou lodí Tierry.

Je to drogerie, která neobsahuje koktejl ropných látek, syntetických parfémů, barviv či enzymů. Nepohrává si s naším zdravím ani zdravím naší planety. Je dost možná tou nejčistší českou ekologickou drogerií, bezpečná pro použití se septiky a domácími čističkami.

produkty česká ekodrogerie Yellow&Blue
Čistá česká ekodrogerie Yellow&Blue na praní, mytí a úklid domácnosti.

Jiný přístup k praní – znáte ho?

Spolu s mýdlovými ořechy však přišla i potřeba vysvětlení jiného přístupu k praní. Začátkem tohoto století u nás totiž ekologie ještě nikoho moc nezajímala. Lidé nevěděli, jak běžné prostředky ve skutečnosti škodí člověku i přírodě a neměli tušení, jak v ekologických prostředcích prát. Společně s rostoucí oblibou eko-produktů tak začala Tierra dělat i osvětu.

V roce 2014 se Nataša pustila do přednášení o ekologické domácnosti. Jezdila po celé republice a učila ženy, jak na šetrný úklid, domácnost bez odpadů a praní prádla. To se totiž v moderní době stalo činností, která musí být hlavně co nejjednodušší, rychlá a musí k ní stačit jeden zázračný prášek a stisk kouzelného tlačítka. Jenže tento přístup má jeden háček.

Zapomněli jsme, že tato svoboda něco stojí. Jak nás, tak přírodu. Běžné prací prostředky jsou totiž složeny z koktejlu syntetických ropných látek, enzymů, změkčovačů, optických zjasňovačů a umělých parfémů. Nemusíme téměř hnout prstem, ale zbytky těchto chemikálií pak na sobě nosíme 24 hodin denně.

Když si tohle uvědomíme a rozhodneme se pro ekodrogerii, naše nadšení z přírodnějšího přístupu může vystřídat zklamání. Praní v šetrných přípravcích má totiž trochu jiné zákonitosti než praní v zázračných chemických koktejlech. Vyžaduje odhodlání, a především změnu myšlení.

Pro usnadnění přechodu k šetrnější drogerii proto Tierra vytvořila jak Desatero ekopraní, tak kurz “Alchymie ekopraní,” kde se dozvíte, jak účinně vyprat i bez konvenčních přípravků.

Doba „eko-pravěká“ je pryč. Tierra začíná psát novou kapitolu

Yellow&Blue prací gel s levandulí
Yellow&Blue prací gel s levandulí

Šetrnými prostředky na praní ale cesta Tierra Verde zdaleka neskončila. Nataša věděla, že cesta lidí ke skutečně zelenému domovu je mnohdy trnitá. A tak chtěla nabídnout kompletní sortiment. Takový, aby si jeden člověk mohl nakoupit vše na jednom místě a nemusel pro různé výrobky běhat po všech čertech.

V roce 2010 přibyl do sortimentu gel na nádobí. Rok poté se Nataše podařilo prorazit s prvním produktem (pracím gelem s levandulí) i do sítě drogerií DM. Byl to zlomový okamžik, protože zelená drogerie se tak začala dostávat mezi větší množství lidí. Následovalo rozšiřování sortimentu o aviváže, nejrůznější čističe i voňavé přírodní silice.

Tierra Verde

Už v této době „eko-pravěké“ však vnímala, že je potřeba vytvořit i výrobky, které by nahrazovaly věci na jedno použití. Začala tak objevovat svět zero waste ve chvíli, kdy tento koncept ještě nebyl na světě. Počínaje menstruačním kalíškem, který si v polovině 90. let přivezla z cest a konče pytlíčky z biobavlny na ovozel a pečivo, které začala dovážet z Indie. (O bio bavlně, tehdy neznámém pojmu, také začala vzdělávat veřejnost.)

Co je to udržitelná domácnost? Ze všeho nejvíc je to hlavně naše vědomé rozhodnutí. O tom, že chceme minimalizovat dopad našeho konání na planetu Zemi a žít v souladu s naším přirozeným prostředím.
Netrvalo tak dlouho a na světě byly i další produkty pro udržitelnou domácnost – ručníky, povlečení a nejrůznější sáčky z biobavlny pro domov bez odpadů Casa Organica, menstruační kalíšek Gaia Cup či nově potřeby pro péči o tělo Mama Natura a čistící prostředky pro chovatele domácích mazlíčků Catz&Dogz.

Vize vytvořit udržitelnou domácnost od A do Z se tak začala naplňovat. Pod taktovkou Nataši a v posledních dvou letech i jejích společníků (Martina Dokoupila a Tibora Schätzela), doslova kvete.

Tierra Verde

Když obživne odpad a vzniknou nádherné kousky

Povídání o Tieře by ale nebylo kompletní bez zmínky o jejím přístupu k tvorbě odpadů. Jednu důležitou věc totiž dělají už od úplného začátku, souběžně s vlastní výrobou nových produktů.

Born Again od Tierra VerdeVšechny obalové materiály, které k nim dorazí a skončily by jinak v popelnici, znovu využívají. Téměř nic nepřijde nazmar. První vlaštovkou byly před lety pevné tašky a pouzdra z velkých obalů od Pueru – bělícího prášku na praní. Spolu s dopisními obálkami a obaly na sešity z pytlů od jedlé sody a obaly na dokumenty ze zářivě modrých pytlů od mořské soli do myčky, je šijí pod značkou Born Again dodnes. Sbírají dokonce skleněné lahve a vyrábí z nich krásné sklenice.

A ve svém snažení o minimalizaci odpadů jdou opravdu do detailů. Našli dokonce cestu, jak zrecyklovat plastovou folii, kterou jsou obalené palety se surovinami. Nyní se chystají z big bagů (pevný, nezničitelný plast) šít batohy. Využijí přitom celý pytel – od popruhů, nití až po stěny.

Tierra VerdeNa Born Again jsou v Tieře opravdu pyšní. Hlavně proto, že díky opětovnému využívání materiálů, se jim daří produkovat téměř nula odpadu. Jdou tak proti dnešním zvykům valné většiny firem zbavovat se toho, co již jednou posloužilo, jako nepotřebného odpadu, a dělat jen to, co přináší největší zisk. I navzdory tomu, že výroba těchto recy-věcí je nákladná, vyplatí se. Ne finančně. Nic z toho nedělá Tierra kvůli zisku, ale kvůli smyslu.

Bez smyslu by totiž Tierra nebyla Tierrou. Smyslu, který se dokonale odráží v její základní myšlence: Nechce zisk za každou cenu. Mnohem důležitější je služba lidem a planetě. (Zisk tedy není motivem, ale prostředkem.)

Podstatou práce lidí v Tieře je zkrátka péče o Zemi, hluboký respekt k ní a jejím zdrojům, které by člověk měl využívat rozumně a s pokorou.

Jaké jsou ale vlastně hodnoty Tierry celkově?

5 základních hodnot Tierry aneb když firma dělá práci srdcem

Tierra VerdeNejvyšším cílem a posláním Tierry je vyvíjet a vyrábět výrobky s co nejmenším negativním vlivem na zdraví a životní prostředí a s co nejlepším vlivem na člověka, planetu a společnost. Proč?

Protože si uvědomuje, že člověk není jakýsi osamělý ostrov vyskytující se na této planetě. Že nepřebývá na neživé kouli z nerostů. Že si nemůže dovolit udělat cokoliv, protože důsledky jeho konání se ho nikdy nedotknou. Naopak. Člověk je neoddělitelnou součástí celku – vesmíru, života, jednoty a propojení.

I výrobky, které Tierra tvoří, jsou proto dokonalým odrazem samotných lidí, jejich vyjádřením pohledu na svět. Skrze lásku, vášeň a radost pomáhají tvořit svět takový, jaký ho sami chtějí. Plní si sen, který se zpětně promítá v 5 základních hodnotách firmy:

Služba

„Nepracujeme, abychom tvořili zisk – tvoříme zisk, abychom mohli sloužit světu.“ To je hlavní motto Tierry, které určuje vše, co tato firma dělá. I když bylo v jejích kořenech už od samého začátku, v jednu chvíli došlo k vnitřnímu uvědomění, že firma nejde směrem “co si od světa chceme brát,” ale “co od nás svět potřebuje.” Tím se všechno změnilo. A zákonitě ji dovedlo k další zásadní hodnotě.

Svoboda

Tierra VerdePo pojmenování zřejmé skutečnosti tak Tierra získala svobodu dělat věci, které nedávají na první pohled ekonomický smysl. Nejsou vytvářeny primárně pro zisk. Hlavním hlediskem je u nich ale soulad s planetou (celkem).

Na zdi v sídle Tierry pak visí 3 důležité věty, které se svobodou úzce souvisí. A všechny se dají shrnout do jedné další hodnoty.

Zodpovědnost

Svoboda totiž s sebou vždy přináší zodpovědnost. Ty visící věty zní:

  • “Svět, ve kterém žijeme, si tvoříme sami svými každodenními skutky a rozhodnutími.”
  • “Svoboda volby je zároveň i projevem zodpovědnosti k sobě samým a ke světu kolem nás.”
  • “Každé naše dnešní rozhodnutí, každý čin, je volbou toho, jak chceme, aby náš svět vypadal zítra.”

Respekt

Výčet hodnot Tierry by ale nebyl kompletní, kdybychom nezahrnuli ještě další dvě. První je respekt. Ať už k přírodě, věcem či lidem. Respektující přístup se projevuje v každém kousíčku této firmy. V živém i neživém světě. V materiálním i nehmotném. V hlubokém respektu k přírodě a jejím zdrojům. K věcem a energii, která do nich byla vložena. K lidem a zvířatům, na které se váže i poslední hodnota.

Etika

Tierra VerdeEtický přístup firmy směřuje k lidem a jejich práci, které si váží. Místo strojů dělají práci ruce živých lidí. Tierra totiž věří, že produkty pak mají esenci, kterou by do výrobků stroje zkrátka nikdy neotiskly. Spolupracuje i s lidmi, kteří jsou zdravotně či sociálně znevýhodnění, aby svůj dar mohli otisknout ve smysluplné práci a službě ostatním.

A etika se odráží i v soucitu s živými tvory. Žádné z výrobků Tierry nejsou testované na zvířatech.

Obalová (r)evoluce. I na maličkostech záleží

Všechny tyto hodnoty se pak zpětně promítají nejen v kvalitě výrobků, ale také ve vědomém zacházení se zdroji.

Dnešní doba je plná plastů. Válí se v řekách, mořích, oceánech. Jsou v útrobách ptáků, ryb a savců. V dříve neposkvrněné krajině. Problém s nimi přerostl hranice udržitelnosti už dávno. Tierra si to moc dobře uvědomuje a radost rozhodně nemá.

Soda bika Yellow&Blue
Soda bikarbona v nových papírových obalech

Bohužel se bez plastu zatím neobejde. Snaží se však hledat alternativy a daří se jí nacházet řešení. Nedávno zahájila obalovou evoluci, v rámci níž podnikla několik kroků:

  • Plastové obaly u suché drogerie nahradila papírovými obaly.
  • Kde nešlo nahradit plast, tam alespoň vyměnila původní obaly za nové, s nižším množstvím plastu (úspora je v průměru 12 – 110 gramů na jedno balení).
  • Zavedla stáčírny drogerie, kde si lidé mohou odnést oblíbené produkty ve vlastních obalech. Kanystry, ze kterých si přípravek můžete načepovat, dokonce obchodníci vrací Tieře a ta je opětovně plní. Jeden kanystr tak poslouží klidně i stokrát. Mapu stáčíren najdete tady.

A na omezování plastů pracuje dál. Souzní totiž s přírodou, nechce ji ničit, ale léčit.

Bezobalové stáčírny. Věděli jste?

Jak Tierra sama říká: „Pokud bychom obchodníkovi do stáčírny zaslali 25litrový kanystr a nezajistili jeho vrácení a opakované naplnění, přijde vniveč stejné množství plastu, jako kdybychom mu dodali 25 našich litrových lahví. Takže bychom si/přírodě vlastně vůbec nepomohli.

Proto všem příznivcům zero waste doporučujeme, aby se informovali, zda jsou nádoby, ze kterých si do vlastních obalů nakupují stáčené či sypané produkty, znovu plněny. Pokud tomu tak není a po jednom použití končí v odpadu, je objem spotřebovaného plastu prakticky stejný, jako kdyby si koupili výrobek rovnou v novém obalu.“

Tierra zkrátka není výjimečná jen šíří svého sortimentu, ale především svým dospělým přístupem. Ten přitahuje lidi, kteří svět vnímají podobně – od zaměstnanců, přes zákazníky, až po dodavatele.

Yellow&BlueI její výrobky jsou jiné. Mají jinou energii než produkty, které byly vytvořeny lidmi jen pro zisk. Každý nový výrobek navíc Tierra pečlivě vybírá tak, aby byl v souladu s jejím záměrem. Aby umožňoval dělat každodenní činnosti směřující k péči o Zemi a lidi. Místo business plánů poslouchá srdce. A daří se jí.

Budoucnost? Tierra má v rukávu další trumfy

V Tieře ale neusínají na vavřínech. Plánují nové produkty, které budou doplňovat ty stávající jako kamínek do celé mozaiky. Už teď můžeme prozradit, že nová značka ponese název Tierra Home.

Velký zájem je o jejich výrobky i v zahraničí. Brzo se tak pravděpodobně dočkáme i expanze za hranice ČR.

A nakonec jako zelený guru průkopník začíná pomáhat i jiným firmám v přechodu na udržitelnější způsob výroby. Zkušeností mají na rozdávání.

Tak jim držme palce. Ať jsou i nadále tak zelení a inspirující jako doteď. Firmu jako Tierra stojí rozhodně za to podpořit. Je tu pro nás všechny. Nesobecky, tiše a pokorně.

A jestli chcete nakouknout, tady ještě proklik na eko-drogerii Yellow&Blue:

 

Yellow&Blue
Yellow&Blue – česká ekologická drogerie na praní, úklid a mytí nádobí

5 nejprodávanějších zelenáčů Yellow&Blue

Prosíme, sdílejte příběh Tierra Verde kamarádům a známým. Pro zelenější planetu:

Celý červen sleva 15 % na přírodní BIO kosmetiku Lavera
Ve virtuální realitě krotitelka písmenek a tanečnice s klávesnicí. V reálném životě sběračka inspirace, co nemůže žít bez jógy, hor a lesa. V Econea se stává zelenou guru. Vymýšlí a píše inspirativní obsah proti nudě.

2 komentáře

Zanechte nám komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Share173
Tweet
Pin
WhatsApp
173 Shares