Přečtete za: 5 min

Proč nás nebaví Black Friday? A vás by neměl taky?

Proč nás nebaví Black Friday? A vás by neměl taky?

Skáčou na vás poslední dny a týdny reklamy na závratně vysoké slevy? Odkud se Black Friday vzal, jaké má dopady, odpůrce a jak prokouknout falešné slevy? A jak letos k tomuto dni přistupujeme my v Econea.cz?

Co je Black Friday a kdy se koná

Black Friday je název marketingové akce, která se koná každoročně 4. pátek v listopadu. Obchody a e-shopy lákají zákazníky na vysokoprocentní slevy. Některé obchody pořádají tuto akci v delším časovém období než na jeden listopadový pátek, jiné dělají Black Friday i několikrát do roka. V USA před některými obchody zákazníci kempují, aby stihli dobrá místa ve frontě.

Jak vznikl Black Friday

První zaznamenané spojení „černý pátek“ bylo použito na kolaps amerického trhu se zlatem 24. září 1869. Tehdy prasklo spiknutí dvou finančníků z Wall Street, kteří chtěli vyhnat cenu zlata s vidinou vysokých zisků. Na tehdejší „černý pátek” se akciový trh propadl a zruinoval všechny – od “vlků” z Wall Street až po farmáře.1

Skutečná historie2 Black Friday nás zavádí do 50. let minulého století v USA. Toto spojení používala policie ve městě Filadelfie k popisu chaosu, který každoročně nastával po Dni díkůvzdání. Do města proudily davy nakupujících lidí z předměstí a také fanoušků. Každoročně se tam totiž v sobotu po Díkuvzdání konal velký fotbalový zápas mezi armádou a námořnictvem. Black Friday tak byl spojený s nákupy, davy, krádežemi a dopravními zácpami. A maloobchodníci ho začali využívat – lákat lidi na velké slevy.3 

V roce 1961 se spojení uchytilo ve Filadelfii do té míry, že se jej městští obchodníci a marketéři pokusili změnit na „velký pátek“, aby odstranili negativní konotace. Marně. Ještě v roce 1985 nebyla akce rozšířená v celostátním měřítku. Na konci 80. let ale maloobchodníci našli způsob, jak Černý pátek zavést masivně po USA.4

Od roku 2005 je tak v USA nejrušnějším nakupovacím dnem. Bohužel během něho dochází také k mnoha zraněním a dokonce i úmrtím.5 Časem se tato původně jednodenní prodejní akce proměnila ve vícedenní až několika týdenní akci v USA i v dalších částech světa. Do Spojeného království se první oficiální Black Friday dostal až v roce 2013.6  V České republice se koná jen posledních několik let a neprovází ho takové nákupní šílenství jako v USA.

Příliš mnoho lidí utrácí peníze, které nevydělali, za věci, které nepotřebují, aby udělali dojem na lidi, které nemají rádi.“7 Will Smith

Dopady Black Friday na životní prostředí

Toto téma by vydalo na knihu. A její obsah by byl zřejmě tak černý jako název této akce. Dali jsme dohromady některá fakta:

  • Černý pátek a následující dny (Cyber Monday) jsou jedny z nejvíce znečišťujících nákupních dnů v celém roce.8 
  • Během Černého pátku 2020 spotřebitelé utratili za online nákupy 9 miliard dolarů, což je meziroční nárůst o 21,6 %.9 
  • Jen ve Spojeném království vyprodukoval loňský Černý pátek 429 000 metrických tun emisí skleníkových plynů – to je ekvivalent 435 zpátečních letů z Londýna do New Yorku.10 
  • The Guardian odhalil, že v roce 2017 vyjížděl na Black Friday nákladní vůz každých 93 sekund z distribučního centra Amazonu.11
  • 80 % nákupů ve Spojeném království na Černý pátek se vyhodí po žádném nebo jednom použití.12 
  • Smartphony, televize a notebooky jsou jedny z nejvyhledávanějších nabídek na Black Friday a Cyber Monday. V roce 2016 se na světě vyhodilo více než 44 milionů metrických tun elektronického odpadu.13 

Fast fashion móda, elektronika, hračky z nerecyklovatelných plastů a doprava významně znečiťují životní prostředí. Mnoho produktů pořízených během Černého pátku a následujících dní ​​se používá jen jednu nebo dvě sezóny a poté se vyhodí. Tato akce tak podporuje nadspotřebu, tlačí konzumerismus do extrému tím, že nám všem říká, že potřebujeme více zbytečného a ​​levného zboží vyrobeného z nekvalitních nebo neudržitelných materiálů. 

A to se vůbec nepouštíme do komplexních společenských problémů, kvůli kterým toto nákupní šílenství existuje, ani do pracovních podmínek dělníků, zaměstnanců a skladníků v tento čas… To by vydalo na další samostatné texty. 

Základní otázka, kterou si zde musíme položit, je: proč všechny ty věci vůbec kupujeme?“14 Stuart Capstick, vědec a zástupce ředitele Centra pro klimatickou změnu a sociální transformaci (CAST) na univerzitě ve velšském Cardiffu

Místo Black Friday se můžete zúčastnit Giving Tuesday (letos 30. 11.), světového dne štědrosti a dobrých skutků. Propojuje potřebné lidi s dárci a podporuje společnost, která si pomáhá.

Co je Green Friday

Jako odpověď na Black Friday vzniklo v roce 2017 francouzské sdružení Green Friday. Zapojené značky upozorňují na sociální a ekologické dopady Černého pátku. Ten považují za nesmyslný a škodlivý pro spotřebitele i planetu. 

K přijetí do okruhu účastníků Green Friday je třeba splnit 3 podmínky:

1. Zdržet se jakékoliv propagace na první prosincový pátek.
2. Darovat 10 % svého obratu z toho dne jedné ze čtyř vybraných organizací.
3. Podporovat ekologicky odpovědnou spotřebu.

Uchazeči musejí také dokázat, že jsou odpovědní a udržitelní – například výrobou ve Francii, fair trade certifikací nebo nízkou ekologickou stopou svého podnikání.

Podobným sdružením je také Make Friday Green Again. Od roku 2019 zaštiťuje značky, které v první prosincový pátek nepořádají žádné propagační akce, místo toho se snaží spotřebitelům vysvětlit, proč se neúčastní Black Friday. Letos jich je přes 1 200.15 Informují o férové ceně výrobků, podporují opravy spotřebičů, prodej použitého zboží, recyklaci a darování.
Česká spotřebitelská organizace dTest ale toto sdružení podezřívá16
z greenwashingu, protože se do něj zapojují i jiné než jen udržitelné značky. Spoluzakladatel ekologické oděvní značky Faguo, která je součástí Make Friday Green Again, říká, že: “Make Friday Green Again není o obviňování značek nebo nakupujících, ale o tom, abychom si více uvědomili, jak můžeme žít udržitelněji.17

K vědomějšímu nakupování mohou posloužit tyto 3 otázky:
Kolik již vlastním? Jak moc to budu nosit/používat? Jak dlouho to vydrží?

[…] Byla bych raději, kdyby značky nabízely dobrou cenu po celý rok. Děláme to pro naši generaci a naši planetu.“18 Patsy Perry, profesorka módního marketingu na University of Manchaster

Co děláme v Econea.cz na letošní Black Friday

Stejně jako všech ostatních 364 dní v roce věříme v udržitelnost, férovost a transparentnost. Nelákáme své zákazníky na falešnou výši slev, necpeme jim, že na Black Friday musí koupit i to, co nepotřebují. Místo toho se vydáváme dobročinnou cestou. 

15 % z tržeb na e-shopu Econea.cz na Black Friday (26. 11. 2021) darujeme ekologickým projektům. Jakým?

Chceme tak upozornit na to, aby lidé vnímali od koho nakupují, proč, zda je to nutné, udržitelné a jaký to má dopad. 

Jak nenaletět falešným slevám

Některé e-shopy uvádějí smyšlené “původní” ceny, aby mohly dát velkou slevu. Ve skutečnosti tak lidé někdy nakupují i za vyšší cenu, než byla před Black Friday. Vy si to ale můžete snadno sami ověřit na webu Hlídač Shopů v podobě rozšíření do vašeho prohlížeče. S tímto rozšířením uvidíte na stránce produktu daného e-shopu historii cen (původní je modrá a aktuální je červená)19 i reálnou výši slevy na Black Friday. Můžete tak zjistit, že některé e-shopy slevu ve skutečnosti vůbec nemají, nebo je například jen 10 až 15 % namísto 50 % či 70 %. 

Každý rok se na Černý pátek odhalí falešné propagační akce a ceny nafouknuté jen pro tento den. 48 % dotázaných se domnívá, že zobrazené ceny nejsou vždy pravdivé.” 20

Dobrá zpráva z koronavirové doby

Výzkum vědce Stuart Capsticka a jeho kolegů z univerzity v Cardiffu ukázal21, že se lidé bojí klimatické změny, dalších problémů životního prostředí a že se možná nebudou vracet do svých dřívějších konzumentských kolejí. „Koronavirová krize a s ní spojená izolace je určitě velmi nepříjemná a stresující, ale mnoho z nás donutila přehodnotit životní priority,“22 říká Capstick. Jejich výzkum odhalil, že se lidé během izolace snaží neplýtvat jídlem, nakupují méně jednorázových věcí a více recyklují. Tráví méně času nakupováním a více času odpočinkovými a tvůrčími činnostmi.
Snad je tomu tak, protože, jak opakuje zkušený marketér Rory Sutherland v knize
Alchymie23, lidé často říkají něco jiného, než co doopravdy dělají. Tak doufejme, že tyto změny v chování lidí opravdu jsou a zůstanou.

Prosíme, sdílejte informace o dopadech Black Friday dál.

Zdroje důležitých tvrzení

Zdroje důležitých tvrzení
1, 3, 4 https://www.history.com/news/black-friday-thanksgiving-origins-history
2 Kolem Black Friday se točí mnoho mýtů – například ten, že v 19. století si den po Díkuvzdání mohli majitelé jižních plantáží v Americe kupovat otroky se slevou. Ačkoliv tato verze vzniku Black Friday vede některé lidi k tomu, že tuto akci bojkotují, nezakládá se na faktech. Nebo mýtus, že to je den, kdy se americké obchody dostávají z červených čísel do černých. Zdroj: https://www.history.com/news/black-friday-thanksgiving-origins-history
5 https://blackfridaydeathcount.com
6, 14, 22 https://forbes.cz/proc-vsechny-ty-veci-kupujeme-black-friday-ma-dopady-na-planetu-ale-vnimani-spotreby-se-meni/
7 https://www.goodreads.com/quotes/622579-too-many-people-spend-money-they-haven-t-earned-to-buy
8, 11 https://goodonyou.eco/issues-with-black-friday/
9, 10, 12 https://ecocart.io/posts/green-is-the-new-black-friday
13 https://www.zemito.cz/blog/black-friday/
15, 20 https://www.makefridaygreenagain.com/
16 https://spotrebitele.dtest.cz/clanek-7725/black-friday-zna-kazdy-co-ale-znamena-green-friday
17, 18 https://www.bbc.com/news/science-environment-50359603
19 https://pooh.cz/2019/11/24/kouzla-s-cenami-na-black-friday-nenechte-se-napalit-pouzijte-hlidac-shopu/
21 https://orca.cardiff.ac.uk/135308/1/Climate-Outreach-Communicating-climate-change-during-Covid-19-crisis%20%283%29.pdf
23 SUTHERLAND, Rory. Alchymie: kouzlo značky a podivuhodná věda úspěchu marketingových nápadů, které nedávají smysl. Přeložila Lenka LICHTENBERG. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2021. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-134-4.
Milovnice přírody a všeho živého. Ekologie pro ni začala být tématem, když žila dva měsíce na ostrově a viděla na vlastní oči, jaký dopad má každý lidský krok. Voda se neztrácela kdesi nenápadně v trubkách jako ve městech, vše bylo najednou odhalené. To jí navždy změnilo pohled na přírodu. V Econea.cz se jí splnil sen, že může o každodenních ekologických volbách psát.

Diskuse

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Share
Tweet