2 komentářů Přečtete za: 3 min

5 tipů, jak udržitelně zvládnout karanténu 

Od nástupu protiepidemických opatření nestoupá jen jednorázový odpad a spotřeba ochranných pomůcek. Odborníci hovoří také o častějším výskytu konfliktů, psychických potíží, vyšším riziku sebevražd a dalších komplikacích spojených s izolací. Dneska vám proto vysypeme z rukávu naše tipy, jak zvládnout karanténu mezi “4 stěnami” udržitelně pro vás i pro planetu.

1. Více se hýbejte

Pravidelné procházky vyčistí hlavu a prospějí tělu

Za kulturou a zábavou jít nemůžeme, ale přírodu naštěstí nikdo nezavřel. Procházka na čerstvém vzduchu poblíž domova dokáže divy. S sebou ven můžete vzít i kolegy při telefonních hovorech nebo online poradách. Ne, že byste je provětrali taky, ale můžete je motivovat vlastním příkladem. Často skloňovaných deset tisíc kroků denně je pěkný cíl, ale je dobré vědět, že pro zdraví stačí ujít denně šest tisíc kroků, říká kardiolog Arnošt Linhart1. Všichni teď objednáváme většinu věcí online, pro balíček si můžete dojít pěšky. Nasbíráte tím pro sebe kroky a u životního prostředí body.

Několikrát za den se správně protáhněte

Jestli si nemůžete vyrazit z kopýtka na procházku, můžete se určitě několikrát za den správně protáhnout, abyste se vyhnuli bolestem krku, zad a špatnému držení těla. V karanténě se nejde vymluvit na to, že máte těsný kostýmek, podpatky nebo oblek (i v těch se jde správně protáhnout). Tipy pro protahování u počítače najdete třeba na blogu projektu psanihrave.cz nebo na officeyoga.cz. Pokud chcete vzít pohyb za ještě aktivnější konec, můžete se pustit do běhání, online kurzů jógy, tance, posilování,…

2. Dopřejte si čas o samotě

Ve chvíli volna dělejte to, co vám spolehlivě „zabírá“.

S prací na dálku kříženou s péčí o domácnost a děti, studiem online, zprávami z médií, hovory s blízkými lidmi a vařením by ztratil klid i zenový mistr. Dovolte si pravidelně chvilku o samotě. V té vyšetřené chvíli dělejte to, co vám spolehlivě “zabírá” – pomazlete se s domácím mazlíčkem, koukejte do stropu, zapalte si vonnou svíčku nebo tyčinku, poslouchejte oblíbenou hudbu, dejte si sprchu, vyrazte sami na krátkou procházku, zatančete si, čtěte si chvilku knížku,… Cokoliv, co vás přenese od kolotoče povinností jinam. Ideálně zpátky do vašeho středu, kde může díky času o samotě zase zavládnout klid a pohoda. Nemůžeme dávat z toho, co sami nemáme. Všichni si musíme hlídat, aby naše vnitřní baterky byly nabité.

Pro někoho může být výzva nastavit s okolím čas o samotě nebo jiná nová “pravidla”. Jak na to prozradil lektor Rudolf Orság na našem blogu.

3. Zabavte ruce

Zabavení rukou snižuje stres a pomáhá nalézat řešení

Skvělý relax pro hlavu je zaměstnat ruce. Psychologové se shodují2, že práce rukama pomáhá získat řešení na situace nebo problémy, nad kterými jsme se zasekli. Skládejte lego nebo puzzle. Přesaďte kytky, které na vás mrkaly už nějaký ten pátek, že to potřebují. Zašijte to, co čekalo na jehlu s nití v koutě. Opravte, co je třeba spravit. Ušijte si něco hezkého pro domov nebo na sebe. Udělejte si domácí studený porcelán a pusťte uzdu fantazii. Až vás výtvory z něj omrzí, můžete je hodit s klidným srdcem na kompost. Když je domov v téhle chvíli kanceláří, školou, jídelnou, tělocvičnou, hernou, restaurací, kavárnou i kinem, vytvořte si domácí eko drogerii pro úklid bez toxických látek. Určitě nechcete dýchat 24 hodin denně škodlivé látky z běžné drogerie. Namíchejte si přírodní domácí kosmetiku, není to taková věda, jak to zní. Nebo “jen” vytáhněte tužky, pastelky a štětce a odreagujte se na papíře.

Tipy a recepty pro domácí výrobu najdete v našem článku Fenomén DIY aneb „udělej si sám“. Vyplatí se koupit, nebo vyrobit? Hotové produkty eko drogerie a přírodní kosmetiky najdete na našem e-shopu Econea.cz.

4. Ozdravte svůj jídelníček

Více rostlinných jídel = více antioxidantů v těle

Od karantény se v mnoha domácnostech vaří, peče a smaží o sto šest. Z tajů komor vylézají dávno zasunuté kuchyňské spotřebiče, které najednou v kuchyních hrají hlavní roli. Vyzkoušejte zdravé recepty, které jsou lahodné pro jazyk a šetrné k planetě. Karanténa přímo vybízí k tomu dělat si doma rostlinná nebo ořechová mléka. Jsou čerstvá, levná, bez obalu a přidaných éček. Hoďte očkem také na klíčení a fermentování, obojí posiluje imunitu.

Česká veganská společnost vytvořila 5 e-booků ke stažení zdarma pro všechny, kdo chtějí do svého jídelníčku zařadit více rostlinných jídel a tím pádem i více antioxidantů.
Můžete otestovat i třicetidenní veganskou výzvu, která inspiruje lidi k tomu, aby žili udržitelněji, objevili nové recepty a dostali se do formy.

Negativní dopad karantény – je daleko vyšší počet rozvozů jídel v jednorázových obalech. Před objednáním se podívejte na mapu projektu REkrabička, kde můžete koupit jídlo ve vratném obalu. A u některých rozvozových společností je možné si v objednávce zvolit ekologický obal.

TIP V našem rozhovoru s Mgr. Pavlou Širokou se dočtete, proč i malé omezení živočišných produktů má pozitivní vliv na zdraví. Na blogu jsme také pokořili 10+ nejčastějších mýtů o veganství. Hoďte očkem také na článek Brát, či nebrat, klíčové doplňky (nejen) pro vegany

5. Zbavte se nepotřebných věcí

Ten “starý” počítač může v dětském domově posloužit jako online škola, v domově důchodců zase jako jediná spojka se světem. To samé platí pro nepoužívané telefony a další elektroniku. Pokud je neudáte dál, nepatří nikdy do popelnice, ale do speciálního kontejneru. V běžném fungování je možné je odevzdat na prodejně, dát do sběrného dvora nebo odvézt k recyklaci.
Vyřazené oblečení může sloužit ještě mnoho roků jiným lidem. Spoustu možností kam s ním se dočtete třeba v tomto článku. A jestli vezmete třídění od podlahy a rozloučíte se i s některými kusy nábytku, tak všechny možnosti kam s ním najdete tady.

Novinka Praha nedávno otevřela nábytkovou banku

Tak trochu jiná udržitelnost

Dobíjeli jste dnes svoje baterky, nebo z nich jen čerpali?

Dneska jsme napsali lehce jiný článek, protože si myslíme, že je důležité troubit do světa, že udržitelnost začíná u nás samých. Každý den si musíme položit ruku na srdce a upřímně si odpovědět, jestli jsme naše baterky také dobíjeli, nebo z nich jen čerpali. Protože nejen v ekologii, ale i v péči o sebe platí, že malé kroky každý den jsou zásadní. Kdybychom to jako společnost uměli, snížil by se počet vyhoření, zdravotních problémů, zhroucení a jiných neplech. Myslete na planetu i na sebe, protože “[…]to, co stvořilo tak nádherné věci jako jsou hory, divoké vlny, modrá jezera a nebe plné hvězd, stvořilo i tebe.”3

Prosíme, sdílejte tento článek dál, ať může inspirovat ostatní k pozitivním změnám.

 

Milovnice přírody a všeho živého. Ekologie pro ni začala být tématem, když žila dva měsíce na ostrově a viděla na vlastní oči, jaký dopad má každý lidský krok. Voda se neztrácela kdesi nenápadně v trubkách jako ve městech, vše bylo najednou odhalené. To jí navždy změnilo pohled na přírodu. V Econea.cz se jí splnil sen, že může o každodenních ekologických volbách psát.

2 komentářů

  1. What an amazing article, very educational and inspiring. Thank you for the tips – I especially loved the links to different projects 🙂 Keep up the good work and be well!

Diskuse

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Share216
Tweet
Share