6 komentářů Přečtete za: 5 min

Jak se zorientovat mezi značkami ekologické drogerie?

Výrobců ekologické drogerie je na trhu spousta a neustále přibývají další. Za tenhle trend jsme velmi rádi a vítáme ho.

Zároveň to ale přináší nové výzvy pro zákazníky. Jak si vybrat ten pravý produkt pro mě? Nebudu platit příliš za značku, která se tváří nejčistší na světě, ale ve skutečnosti to s ní tak horké není?

Pryč jsou doby, kdy si lidé v Česku mohli vybrat jen mezi Froschem a Ecoverem, které byly dostupné jen v pár obchodech se zdravou výživou. Dnes ekologickou drogerii seženete i v Tescu či DMku. K tomu existuje již několik specializovaných obchodů a e-shopů, jako jsme třeba my, kde si můžete vybírat z celé řady ověřených značek.

Možná se v tom někdy ztrácíte, a proto jsme připravili tento základní přehled, který vám dá lepší představu, jak si mezi sebou jednotlivé značky stojí z hlediska kvality a čistoty složení. Budeme se věnovat především těm, které sami prodáváme, ale zmíníme i ty nejznámější další, které u nás prozatím nenajdete. Přehled průběžně aktualizujeme, jak nám přibývají další výrobci do sortimentu.

Jak jednotlivé značky odlišit?

Kritérií lze vzít celou řadu. My jsme se rozhodli značky srovnávat především podle čistoty a kvality složení a celkového přístupu firmy k procesu výroby s ohledem na maximální šetrnost a přívětivost k životnímu prostředí. Budiž to tedy průvodce tím, jak moc jsou produkty skutečně eko.

Značky rozdělíme do tří skupin:

    1. Vstupní úroveň
    2. Střední třída
    3. Nejvyšší třída

1. Vstupní úroveň

My tomu v týmu říkáme po anglicku „entry level“. Zde najdete značky, které jsou jakýmsi přechodem mezi konvenční drogerií a tou skutečně ekologickou. Používáte je totožně jako drogošku ze supermarketu a dosáhnete také srovnatelných výsledků.

Jsou vhodné především pro ekologické zelenáče, kteří se chystají opustit svět konvenčních prostředků, chtějí začít používat šetrné alternativy a možná mají obavu, jestli třeba prádlo bude stejně dobře vyprané. Proto i v našem sortimentu mají své místo – otevírají totiž dveře a jsou mostem ke kvalitnějším a čistším výrobkům, které pak zákazníci mohou chtít vyzkoušet později.

Yope čistič na koupelny s vůní zeleného čaje

Co je pro ně typické:

  • Nízká cena
  • Vysoká účinnost bez problémů srovnatelná s konvenčními prostředky
  • Obvykle obsahují syntetické vůně, které jsou jedním z nejčastějších alergenů
  • Často v nich naleznete syntetické konzervanty, které nemusí být vždy zcela přívětivé
  • Složení je přírodní obvykle tak z 80–95 %
  • V přírodě bývají buď plně rozložitelné nebo minimálně mají podstatně nižší ekologický dopad

Do této kategorie patří:

  • Feel Eco (ryze česká a populární firma)
  • Frosch (německá legenda mezi ekologickou drogerií, jedna z nejstarších značek přátelských k přírodě)
  • Yope (polská značka přírodní kosmetiky i drogerie, která se vyznačuje nádherným a nápaditým designem a neobvyklými vůněmi)

2. Střední třída

Ecozone – prací gel na vlnu a hedvábí

Střední třídu máme rádi a sami tyto prostředky často používáme. Jedná se obvykle o sofistikované značky, které chtějí bez nadsázky změnit svět k lepšímu a velmi dbají na to, aby jejich produkty byly kvalitní. Usilují o to dosáhnout srovnatelné účinnosti jako konvenční drogerie, ale s dramaticky lepším složením a vysokou přívětivostí jak k člověku, tak k přírodě.

Od těch úplně nejlepších značek se odlišují především tím, že občas v nich najdete složky, které byste tam mít úplně nechtěli. Typicky je to nějaký ten syntetický konzervant či látky končící na –eth (jako je SLS, SLES či Laureth-7 a podobné), které mohou být dráždivé. Tím, že kritériem je pro ně i koncová cena, tak nevolí vždy tu úplně nejvyšší kvalitu, ale mohou se někdy uchýlit ke kompromisu.

Co je pro ně typické:

  • Prodávají se za rozumnou cenu, ale nedá se říct, že by byly levné
  • Jsou vysoce účinné, ale může se stát, že oproti běžným chemickým koktejlům třeba při praní nebo mytí nádobí poznáte rozdíl
  • Obvykle obsahují přírodní vůně a éterické oleje
  • Konzervanty bývají přírodní nebo přírodně identické, ale někdy se vyskytne i nějaký ten syntetický
  • Mají obvykle 99-100% přírodní složení
  • V přírodě jsou 100% biologicky odbouratelné
  • Neobsahují ropné deriváty
  • Firmy často důsledně řeší celý proces výroby včetně energie z obnovitelných zdrojů, důsledného odpadového hospodářství apod.
  • Některé značky plně deklarují své složení nad rámec zákonných regulací, ale obvykle se spíše schovávají za (povolené) obecné názvy složek

Do této kategorie patří:

  • Bio-D (naše velmi oblíbená britská rodinná značka, která se opravdu hodně snaží)
  • Ecozone (sympatická, taktéž britská značka, která účinností zahanbí i lecjakou konvenční drogerii)
  • Earth Friendly Products / Ecos (americká značka, která je ve světě legendou)
  • Ecover (asi nejznámější brand ekologické drogerie vůbec, velký průkopník a inovátor)

3. Nejvyšší třída

Tohle je ta nejlepší volba, pokud chcete být opravdu maximálně důslední a dopřát si pro sebe i pro planetu to nej. Tyhle firmy jednoduše dělají všechno správně. Nejsou ochotny couvnout jakémukoliv kompromisu a na výsledných produktech je vidět. Tu kvalitu dokážete úplně cítit. Naše jednoznačně nejoblíbenější kategorie.

Co je pro ně typické:

  • Cena může, avšak nemusí být vyšší než u produktů střední třídy
  • účinností to může být rozporuplné – někdy fungují parádně, ale v jiných případech je třeba s nimi trochu jinak pracovat (typicky u pracích gelů z mýdlových ořechů je v případě silnějšího znečištění vhodné prádlo nejprve namočit a aplikovat speciální přípravky na skvrny)
  • Mají to nejlepší složení, jaké si dokážete představit – 100% čistota, 100% přírodní a nenajdete v nich nic, co byste tam nechtěli mít
  • Často obsahují i suroviny v BIO kvalitě
  • Vůně jsou výhradně přírodní, nejčastěji z kvalitních éterických olejů
  • V přírodě jsou 100% biologicky odbouratelné
  • Samozřejmě neobsahují ropné deriváty a jiné ňamky
  • Dbají na vše do důsledku a obvykle o všem také velmi důkladně a otevřeně informují
  • Deklarují kompletní složení nad rámec svých zákonných povinností
  • Mají důmyslné výrobní procesy a neustále inovují směrem k ještě nižšímu dopadu na přírodu
  • Řeší i obaly a související témata

Do této kategorie patří:

  • Sonett (náš favorit mezi ekodrogerií – nic lepšího podle nás v Česku neseženete)
  • Yellow&Blue (ohromně inspirativní česká firma jdoucí po kvalitě do těch nejmenších detailů)
  • Sodasan (další německá legenda, která v Česku zatím není moc známá)

Brandů ekologické drogerie je na trhu samozřejmě podstatně více. Nemáme je ale zatím všechny více prozkoumané, takže nechceme dělat závěry, do jaké kategorie patří.

Německý Sonett máme úplně nejraději ze všech

Naše doporučení

Pokud s ekologickou domácností teprve začínáte, nebojte se volit mezi značkami vstupní úrovně a střední třídy. Chápeme, že bude rozhodovat i cena.

Pokud jste však už zelení harcovníci, tak určitě volte nejméně produkty ze střední třídy, a ještě lépe z té nejvyšší. Neprohloupíte. Ano, někdy si trochu připlatíte – ale za skutečnou kvalitu a šetrnost. Jakmile jednou vyperete prádlo v prostředku s BIO éterickými oleji, tak nebudete chtít jinak.

Jak se zorientovat mezi značkami ekologické drogerie?
celkem hlasů: 1

Přes 450 tipů na dárky s příběhem na Econea.cz

Spoluzakladatel Econea.cz. Poté, co 10 let svého života obětoval finančnímu byznysu a hnal se za úspěchem a za penězi, přišlo ve 30 letech tvrdé vyhoření a vnitřní prázdnota. Zpět na nohy mu definitivně pomohl až zcela nový směr podnikání, který pro něj má hluboký smysl – e-shop, jehož myšlenkou je umožnit lidem dělat malé každodenní krůčky pro zdravý, udržitelný a etický životní styl. Pavel miluje cestování a výlety do přírody, tráví čas s rodinou, běhá, potápí se na nádech, jezdí na motorce a je vegan.

6 komentářů

  1. Dobrý den, chtěla bych se zeptat na váš názor na značku Winni´s. Objevila jsem ji v jedné menší drogerii a zajímalo by mne, jak moc je skutečně ekologická.. Předem díky za jakoukoliv odpověď.

    1. Dobrý den, Báro, Winni’s známe, ale popravdě ji nemáme prozkoumanou natolik, abychom ji mohli kvalitně posoudit. Kouknul jsem zběžně na složení několika produktů a na první pohled se zdá, že se bude řadit někam na pomezí vstupní úrovně a střední třídy. Ale na fundovanější soud bych potřeboval více informací.

  2. Dobrý den, mám velice ráda značku Method. Znáte? Kam byste řadili? Já mám dojem, že patří do té nejvyšší třídy, ale už je těch značek taková záplava, že se přestávám orientovat. 🙂

    1. Dobrý den, Terezo,

      jasně, Method známe. Mám za to, že je nedávno koupil Ecover, takže jsou to sesterské značky. A pokud vím, tak se Method měl soustředit především na US trh a ne na Evropu. Ale vím, že i u nás je k sehnání.

      Detailní informace nemáme, protože jsme je nezkoumali do hloubky. Ale zcela určitě to není nejvyšší třída. Spíš to na mě na rychlý pohled působí naopak na tu nejnižší třídu – ale s krásným designem, to je fakt.

      Pár (někdy i velmi) nepříznivých ingrediencí:
      – konzervanty methylchoroisothiazolinone, methylisothiazolinone a benzylisothiazolinone
      – phenoxyethanol
      – SLS (Sodium Lauryl Sulphate)
      – syntetické vůně

      A to jsem kouknul jen na jeden produkt – prací gel…

      Takže je mi líto, ale opravdu to působí spíš jako entry level produkt.

Zanechte nám komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

71 Shares
Share70
Tweet
Pin1
Pocket
WhatsApp